Maar hoe doen ze dat? Wat is het geheim van Eindhoven? En wat is er eigenlijk nodig om succesvol te innoveren? Tijdens de derde editie van Eyeopeners Live, op maandag 19 mei op de High Tech Campus in Eindhoven, ontrafelden BNR Nieuwsradio en Het Financieele Dagblad het proces van innovatie.

Afdeling productontwikkeling
Als iemand weet hoe je innovatie op de werkvloer of binnen een bedrijf op gang kan brengen, is het Rutger Slump, programmamanager bij leiderschapsinstituut de Baak. Hij begeleidt bedrijven en overheden op het gebied van innovatie. Zijn geheim: de menselijke kant van innovatie terugbrengen in de organisatie.

Volgens Slump zitten de mensen die innovatie moeten brengen in veel bedrijven vaak versnipperd over verschillende afdelingen, of zelfs weggestopt op de afdeling productontwikkeling. “Wij zoeken de mensen die overal zitten maar elkaar verloren zijn”, legde hij uit. “Door ze bij elkaar te brengen, krijgen ze weer beweging, energie en plezier.”

Op je rug krabben
Samenwerken dus. Dat ontdekte ook Raimondo Cau, de maker van MicroSure, een robot waarmee chirurgen bloedvaten en zenuwen tot vijf keer nauwkeuriger kunnen herstellen. “We zijn letterlijk over de schouder van de chirurg in de operatiekamer mee gaan kijken”, vertelde hij. “Totaal zijn we er vier jaar mee bezig geweest. Ik had iedere week contact met de chirurgen.”

Maar ook door samen te werken met patiënten kom je tot een beter product, ontdekte Kees van Hee, geestelijk vader van zorgrobot Rose. “Daar heb ik enorm veel van geleerd”, zei hij. “Er zijn allerlei dingen waar je niet aan denkt. Dan kom je er achter dat iemand die zijn armen niet goed kan bewegen, ook wel eens op z’n rug wil krabben. Je moet echt in het veld zijn.”

Krachten bundelen
Wie ook alles van samenwerken weet, is Hein Willems van Solliance. Hij leidt een samenwerking tussen zes instituten, die gezamenlijk onderzoek doen naar energieproducerende dunne film zonnecellen. “Ieder onderzoeksinstituut was te klein en had onvoldoende focus”, vertelde hij. “De competitie is moordend. Je moet je krachten bundelen om überhaupt kans te maken.”

Met succes: sommige producten uit de koker van Solliance worden al verkocht. Volgens Willems biedt zijn manier van samenwerken ook perspectief voor andere sectoren. Maar, waarschuwt hij, het is belangrijk om een gezamenlijke strategie te voeren op basis van gelijkheid. “Je moet vooral ook dingen niet doen, dat is veel moeilijker dan dingen wel doen.”

Niet op één paard wedden
Ook kan een goede samenwerking zorgen voor nieuwe klanten, weet Maurice Geraets, directeur new business bij NXP. De chipfabrikant werkte aan de software in de populaire Android-smartphones. Geraets: “Doordat wij met Google samenwerken, kiezen telefoonfabrikanten die een nieuwe chip moeten kiezen, sneller voor ons.”

Het Eindhovense bedrijf stond ook aan de basis van de chip die gebruikt zou worden voor de kilometerregistratie om het betalen per kilometer mogelijk te maken. Helaas voor NXP kwam de kilometerheffing er (voorlopig) niet. Het is dan ook onverstandig om op één paard te wedden, zei Geraets. “Hadden wij ons geld alleen op de kilometerbeprijzing gezet, dan was het niet goed afgelopen met ons.”