Dat steeds meer bedrijven aan het voorspellen slaan, bleek gisteren ook toen Microsoft liet weten dat ze werken aan een slimme lift die weet op welke verdieping je moet zijn. En Amazon bleek boeken te willen versturen, voordat ze überhaupt besteld zijn. Kortom voorspellen met big data is big business.

Wanneer bedrijven vol automatisch gaan vissen in oceanen vol met gegevens kunnen ze één ding als de beste: voorspellen. En dat kan webwinkels veel geld opleveren denkt Denis Doeland, consultant bij DDMCA "Ik denk dat je het in Nederland over miljoenen hebt. Op globale basis heb je het misschien wel over miljarden."

Leren van entertainmentbranche
Door gegevens van bijvoorbeeld sociale media te combineren met ons surfgedrag in een webwinkel, kunnen bedrijven al voorspellen wat je wilt kopen voordat je dat zelf weet. Daarbij kunnen de winkeliers nog wat leren van de entertainmentbranche denkt Doeland.

"Diensten als Spotify en Netflix doen enorm veel met sociale data. Daardoor worden de aanbevelingen beter als je naar muziek aan het luistert of een film kijkt op Netflix."

DNA
Rene van der Laan van SAS, een bedrijf dat big data software maakt, weet nog wel meer industrieën waarin big data wordt gebruikt om van alles te voorspellen. “Het gaat zelfs zo ver tot het verzamelen van allerlei DNA-data. En dan op basis van DNA-veranderingen kijken wel geneesmiddelen goed werken en welke minder goed werken. En daarna ook  voorspellen hoe geneesmiddelen werken op bepaalde ziektes of bepaalde symptonen en dat soort dingen.”

In veel gevallen snijdt het mes aan twee kanten en hebben we baat bij de inzet van Big Data. Je wordt nog beter op je wenken bediend.

Maar uiteraard zijn er zorgen over je privacy. Bovendien is het maar de vraag of je echt altijd goedkoper uit bent wanneer je al je gegevens deelt voor het goede doel. Janneke Sloetjes van Bits of Freedom: "Ik denk dat er geen enkel bedrijf op aarde is dat dit soort technologie en algoritmen gratis ontwikkelt. Het kost veel tijd en geld omdat ze jou graag een voordeeltje willen bezorgen. Uiteindelijk gaat het natuurlijk om winst en moet je er als consument rekening mee houden dat je de prijs aangeboden krijgt die je wilt betalen en niet de prijs die voor jou een jaar het meest voordelig is.”

Aanmoedigen om te delen
Het klinkt plausibel. Rene van der laan van SAS: "Technisch gezien zou het kunnen kloppen. Ik heb het in de praktijk nog niet zien worden toegepast. Je ziet wel dat mensen eigenlijk aangemoedigd worden om te delen. Dan krijg je eigenlijk concept; hoe meer je deelt, hoe meer korting je krijgt."

Dat bedrijven Big Data gebruiken om je een hogere prijs te laten betalen kan  dus wel. Maar is niet aangetoond.