De signalen van de markt zijn duidelijk: crowdfunding zit in de lift. In de eerste helft van dit jaar werd er voor drie miljoen euro aan investeringsgeld opgehaald, blijkt uit onderzoek van adviesbureau Douw en Koren. Bij het MKB is de mogelijkheid van het innovatieve financieringsinstrument echter nog niet helemaal geland.

Onbekendheid
Martijn van Schelven van crowdfunding platform "Geld voor elkaar" vertelde aan BNR's Anette van Soest dat dit komt omdat crowfunding een nieuwe term is, die veel ondernemers niet kennen. "Negentig procent van alle ondernemers gaat gewoon nog naar de bank voor een eerste financiering. Crowdfunding timmert aan de weg, maar is nog relatief onbekend."

Politiek
Volgens Van Schelven is de politiek is de afgelopen jaren vooral bezig geweest met het ondersteunen van de banken, en is er voor alternatieven amper aandacht. "Ik denk dat de politiek zich ook bezig moet gaan houden met alternatieven, zoals crowdfunding. Zij moeten zich hier positief over uitlaten. Dat zou de bekendheid van crowdfunding een boost geven en het als serieus alternatief van bancaire financiering neerzetten."

Wat dat betreft zou Nederland zich kunnen spiegelen aan Amerika. Daar heeft president Obama onlangs een wet ondertekend ter bevordering van crowdfunding. Van Schelven is hier een voorzichtig voorstander van. "Crowdfunding is in principe iets wat door de markt gereguleerd zou moeten worden. Maar de politiek, en mogelijk de Autoriteit Financiële Markten, zouden qua regelgeving crowdfunding wel kunnen stimuleren. Dat geeft het toch een professioneler karakter."

Risico's?
Voor investeerders is het geld in bedrijfjes steken echter niet zonder risico, zo erkent Van Schelven. "Vergelijk het met de beurs. Je koopt een aandeel omdat je verwacht dat het een hoog rendement gaat opleveren, maar het bedrijf kan ook failliet gaan."

Just do it!
Wanneer zelfstandigen besluiten via crowdfunding hun geluk te beproeven is volgens Van schelven de eerste stap een goed plan in elkaar draaien. "Dat dien je in bij een crowfundingplatform en dan is vooral een ding van belang: je idee zodanig pitchen dat het interessant is voor investeerders."