Dat blijkt uit de laatste cijfers van het adviesbureau Roland Berger en marktonderzoeker GfK.

Huismerk
Zij verwachten dat het marktaandeel van merkartikelen de komende jaren verder afneemt, richting 50 procent. In landen als Zwitserland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk is dat al het geval. Consumenten kiezen steeds vaker voor het huismerk. En die opmars zet gestaag door, voorspellen de onderzoekers.

Prijsverlagingen
De traditionele methoden van producenten van merkartikelen om zich terug te vechten, acties en aanbiedingen, leveren volgens hen op korte termijn wel meer omzet op, maar leiden op langere termijn vaak tot structurele prijsverlagingen die omzet en winst onder druk zetten. Ook hogere reclame-uitgaven leiden niet vanzelfsprekend tot een meer inkomsten.

Wensen
Kansrijker om als merkartikel op zijn minst te overleven, zijn onconventionele methoden, aldus de onderzoekers. Een voorbeeld hiervan zijn projecten waarbij fabrikanten van merkartikelen nauw samenwerken met retailers. Door kennis en informatie met elkaar te delen wordt het aanbod meer toegespitst op de wensen van de consument.

De Amerikaanse producent Procter & Gamble van onder meer luiers en shampoos werkt op die manier met succes samen met supermarktketen Carrefour in Frankrijk, zeggen de onderzoekers.