"Ik wil niet het risico lopen dat ik door wat voor verstoring dan ook te laat kom", zegt SP-Kamerlid en voorzitter van de Kamercommissie Paulus Jansen.

Hij gaat vanuit Utrecht met de auto naar België en stapt daar over op een pendeltrein naar Brussel. "Als de Fyra goed had gereden, had ik die zeker genomen. Maar dat is nu eenmaal niet zo."

VVD-Kamerlid Betty de Boer kiest voor eenzelfde constructie. Zij gaat carpoolen naar Bergen op Zoom en dan verder met de trein. "Ik kies bewust voor de auto. Ik durf het niet aan om er met een stoptrein uren over te moeten doen.'' Ook PvdA-Kamerlid Duco Hoogland reist maandag met de auto naar het zuiden af.S

Snelheid voor alles
Sander de Rouwe van het CDA heeft nog even overwogen om met het vliegtuig te gaan, maar ook bij hem werd het uiteindelijk de auto. "Vanuit Bolsward is het met het openbaar vervoer gewoon niet te doen'', stelt hij vast. ,,En snelheid gaat voor alles'', aldus De Rouwe.

Stientje van Veldhoven van D66 kiest ook voor de auto. "Logistiek gezien red ik het anders niet'', zegt ze. Ze moet eerst de kinderen naar school brengen en dan door naar Brussel, waar de hoorzitting al in de ochtend begint. "Als er een snelle verbinding was geweest, was ik zeker met de trein gegaan'', zegt ze.

Op zoek naar een oplossing
De Kamerleden praten in Brussel met hun Belgische collega's over de problemen met de Fyra. Ook gaan spreken ze met afgevaardigden van de NS en dochterbedrijf NS Hispeed, evenals de Belgische vervoerder NMBS. Ook spoorbeheerders ProRail en Infrabel zijn uitgenodigd, omdat zij ruimte op het spoor moeten maken voor een alternatieve verbinding.

De Fyra vervangt sinds begin december de Beneluxtrein. De nieuwe trein kampte sinds die tijd echter steeds met vertraging en uitval. Toen een Fyra in België vorige week in het winterse weer een stuk plaatwerk verloor, was de maat vol. NS en NMBS besloten de trein niet langer tussen Amsterdam en Brussel te laten rijden.