Ter gelegenheid van de caucuses in Iowa heeft Mashable een interessant overzicht van de activiteiten van de kandidaten op het gebied van sociale media. Er wordt wat afgetwitterd, geblogd, gejoetjoept en gefacebookt. Wie het precies wil weten moet de link naar Mashable maar even volgen.

Vier jaar geleden had Obama de leiding in het gebruik van sociale media; nu halen de Republikeinen hun achterstand dus in. Gaat het beslissende gevecht in het digitale domein plaatsvinden?

Het antwoord is nee, in verschillende opzichten.

Belang
Eén punt is, dat juist nu de sociale media van groot belang zijn. De cruciale eigenschap daarvan is namelijk dat ze gelijkgestemden helpen elkaar te vinden. Dat betekent dat je ze moet gebruiken om fondsen te werven, vrijwilligers te vinden en je campagne te organiseren. Later neemt dat belang af.

Ten tweede blijken zelfs nu de televisiedebatten tussen de Republikeinen de meeste aandacht te trekken, ook op internet. Daar vind je de clips van hoogtepunten uit de debatten (door de kwaliteit van het Republikeinse veld zijn dat vooral flaters), analyses die winnaars en verliezers aanwijzen en links naar feitenmateriaal en tegenstrijdigheden, die staven of weerleggen wat er is gezegd.

Reuring
Punt twee komma vijf kan zijn dat ook tv-commerials een tweede leven leiden op internet. Van sommige, vooral die van Rick Perry, kun je vermoeden dat ze zijn gemaakt in de hoop op internet reuring te veroorzaken. Maar het is niet waarschijnlijk dat ze gemaakt zouden zijn als er geen televisie was geweest. Typische kenmerken van succesvolle virale campagnes zijn meerdere versies, een seriekarakter, en stevige koppeling tussen video en bijvoorbeeld Twitter (denk aan Old Spice) en zulke finesses ontbreken hier.

Kortom, internet volgt nu al de televisie, meer dan andersom.

Beslissend
Ten derde, even vanuit de logica: sociale media speelden vier jaar geleden een mogelijk beslissende rol in de Democratische primaries juist doordat Obama ze als enige met groot effect gebruikte. Zodra iederéén heeft geleerd hoe het werkt, is die beslissende invloed juist kleiner, niet groter.

Zwevende kiezers
Tenslotte gaat het straks in november niet om het verenigen van de aanhang die je toch al hebt maar om het overhalen van de zwevende kiezer. Die moet worden gemotiveerd om te gaan stemmen, liefst op jou. Die zwevende kiezer gaat niet uit eigen beweging naar jouw site, blog, of facebookpagina. En hij volgt je ook niet op Twitter, daar is hij zwevend voor. Het valt niet uit te sluiten dat hij een geforwarde tweet of een doorgestuurde YouTube-video onder ogen krijgt maar de grootste kans hem aan te treffen heb je voor de televisie.

Daarom zal straks in het najaar weer het meeste campagnegeld en de meeste aandacht van pers en publiek, online of offline, gaan naar tv-debatten en tv-commercials.

 

Herbert Blankesteijn

---

Herbert Blankesteijn schrijft regelmatig voor BNR.nl een column over een actueel thema op het digitale vlak. Daarnaast is Herbert dagelijks van maandag tot en met donderdag te horen en te lezen met Internet Vandaag, en presenteert hij iedere wo0ensdagmiddag om 14.30 uur BNR Digitaal.