*

Biertje per dag goed voor je hart

Biertje per dag goed voor je hart

Hoort bij Programma

Twee biertjes per dag - een voor vrouwen - kan het risico op hart- en vaatziekten met bijna eenderde verminderen.

Met mate
Dat blijkt uit Italiaans onderzoek gepubliceerd in het European Journal of Epidemiology. De onderzoekers verzamelden gegevens over 200.000 mensen.

Die wezen eerder al uit dat rode wijn een soortgelijk effect heeft op het hart. Nu geldt dat volgens het onderzoek dus ook voor bier - mits met mate genuttigd. Twee pilsjes met 5% alcohol daags verminderen het risico op hartproblemen met 31 procent.

Polyfenolen
Het weldadige effect op hart- en bloedvaten geldt alleen bij matige consumptie, en gaat verloren bij bepaalde groepen, zoals jonge vrouwen, bij wie bierconsumptie het risico op bepaalde vormen van kanker juist weer vergroot.

Wetenschappers zijn nog niet eensgezind over de oorzaken voor het beschermende effect van bier en wijn. Zeker lijkt dat polyfenolen een rol spelen. Dat zijn natuurlijke antioxidanten die in beide dranken worden aangetroffen.

Programmagids
zaterdag 26 mei 2012
  • 00:00 - 09:00

    BNR Weekend

    ON AIR

  • 09:00 - 10:00

    BNR Paul van Liempt

  • 10:00 - 10:30

    BNR Gezond

  • 10:30 - 11:00

    BNR Duurzaam

  • 11:00 - 11:30

    BNR Voorkennis

  • 11:30 - 12:00

    BNR Digitaal

  • 12:00 - 12:30

    BNR Nieuwsupdate

  • 12:30 - 13:00

    BNR Mediazaken

  • 13:00 - 13:30

    BNR Nieuwsupdate

  • 13:30 - 14:30

    BNR Nationale Autoshow

  • 14:30 - 15:00

    BNR Klantenshow

  • 15:00 - 15:30

    BNR Juridische Zaken

  • 15:30 - 16:00

    BNR Gezond

  • 16:00 - 17:00

    BNR Zakendoen met...

  • 17:00 - 17:30

    BNR Voorkennis

  • 17:30 - 18:00

    BNR Duurzaam

  • 18:00 - 18:30

    BNR Mediazaken

  • 18:30 - 24:00

    BNR Weekend