Welke voordelen biedt deze ultieme vorm van de participatiemaatschappij? Hoe haal je als bedrijf anderen over om juist in jou te investeren? Hoe transparant is deze investeringsvorm? Wat wordt de rol van de bank? En wat betekent dit voor de innovatiekracht van Nederland?

Verantwoordelijkheid
Daarover ging de zevende aflevering van De Nieuwe Wereld, waarin Annette van Soest de luisteraar meenam naar 2039, het jaar waarin crowdfunding voor de financiering van huizen populairder is dan de annuïteitenhypotheken van nu.

Duurzaam ondernemer Maurits Groen vindt deze ontwikkeling goed passen in de huidige tijd waarin mensen steeds meer zelf verantwoordelijkheid nemen voor hun gedrag. “Vroeger brachten mensen hun geld naar de bank”, legde hij uit. “Nu willen ze zelf besluiten wat er met hun geld gebeurt.”

Samensmelting
Pim Betist, oprichter van crowdfundingsplatform Sellaband, denkt niet dat crowdfunding de rol van de banken volledig zal overnemen. Wel zal er een samensmelting gaan plaatsvinden tussen de bestaande financiële wereld en crowdfunding. “Je ziet het nu al”, zei hij. “ABN Amro gaat met Seeds.nl als eerste bank in de wereld met crowdfunding aan de slag.”

Wil je als bedrijf aan de slag gaan met crowdfunding, dan is het erg belangrijk om goed uit te leggen waarom je iets wil, adviseerde CineCrowd-directeur Roel van de Weijer. “Het gaat er niet zo zeer om wat je wil. Je moet overtuigen. Het blijft een emotionele transactie, er is een band nodig met de koper of investeerder.”

Gunfactor
Groen haalde via verschillende crowdfundingsplatforms enkele tonnen op voor zijn Wakawaka LED-lamp op zonne-energie. “Mensen gunden het ons”, blikte hij terug. “Om het een succes te laten zijn, kondigden we al maanden van te voren aan dat de campagne eraan kwam. Je moet buzz creëren. Het is ons in alle campagnes gelukt om op de eerste dag ons doel te halen.”

Door dit soort succesverhalen schieten platforms voor crowdfunding als paddenstoelen uit de grond. Alleen al in Nederland bestaan er zo’n veertig verschillende sites, die dit jaar gezamenlijk naar verwachting een kleine 30 miljoen euro zullen ophalen. Een schijntje vergeleken met de Verenigde Staten (VS), waar volgens voorspellingen dit jaar bijna 4 miljard euro wordt opgehaald.

Regulering
Op de vraag of er één standaard moet komen waaraan platforms moeten voldoen, verschilden de gasten van mening. “Het is een logische pavlovreactie om meteen met keurmerken te smijten”, zei Van de Weijer. Ook Groen vindt het nog te vroeg voor regulering: “Laten we eerst even experimenteren welke wegen het beste bewandeld kunnen worden.”

Maar volgens Betist is het nu al tijd voor één standaard, net zoals in de VS, waar de JOBS Act de weg vrij heeft gemaakt voor particulieren om te investeren in start-ups . “Omdat het in Amerika goed geregeld is, kan crowdfunding zo hard groeien. Laat de Europese Commissie dit zo snel mogelijk op pan-Europees niveau regelen, want dan kunnen we groeien.”