De eerste zwarte doos met de geluidsopnames uit de cockpit, de zogenoemde cockpit voice recorder, werd vrijwel meteen teruggevonden op de plek waar het vliegtuig met 150 mensen aan boord op een berg te pletter sloeg.
De tweede doos, de flight data recorder die de vluchtgegevens bevat gegevens van vrijwel alle instrumenten van het toestel, alsmede handelingen die piloten uitvoeren tijdens het laatste deel van de vlucht. Die data kan onderzoekers helpen de exacte gang van zaken voorafgaand aan de crash vast te stellen.
Volgens een Duitse aanklager zullen de komende dagen nog geen resultaten worden verwacht van het uitlezen van de gegevens. Eerder maakte de Franse procureur al wel bekend dat een zelfmoordactie van de 27-jarige co-piloot Andreas Lubitz als meest waarschijnlijke scenario wordt gezien.
Informatie
Dat vermoeden werd de afgelopen dagen versterkt door informatie over zijn psychische problemen als wel de oogaandoeningen waaraan hij leed. Zojuist maakte het Openbaar Ministerie in Düsseldorf ook bekend dat Lubitz meerdere malen onderzoek heeft gedaan naar diverse manieren van zelfmoord plegen. Ook zocht hij naar informatie over veiligheidsmaatregelen in
cockpits.
Lubitz zou op 24 maart gebruik gemaakt hebben van de tijdelijke afwezigheid van de piloot om het toestel over te nemen. Hij liet de veiligheidsdeur van de cockpit vergrendeld en zette de daling in toen de piloot even naar het toilet ging. Het toestel vloog in de Alpen op een berg ruim 130 kilometer noordelijker. Alle 150 inzittenden zijn om het leven gekomen.