King Alex en andere reclame-inhakers
Koningswuppies, oranjevla en zelfs de 'Ik Willem vibrator'. Winkeliers proberen allemaal een slaatje te slaan uit de troonswissel.
"Ik heb er tot nu toe een stuk of 75 geteld", vertelt Gonnie Spijkstra van advertentieblog Verse Reclame over de speciale kroningsacties. "Dat zijn echte campagnes, acties en gadgets. Ik heb niet elk plaatje op Facebook meegenomen."
Vergeleken met een EK of WK voetbal is dat niet zo veel. Vorig jaar bij het EK telde Spijkstra nog 130 acties. "Dat zit 'm, denk ik, vooral in de voorbereidingstijd. We wisten natuurlijk pas drie maanden dat Beatrix ging aftreden. Bij een EK of WK beginnen adverteerders vaak een jaar van tevoren. En het is natuurlijk ook maar een dag in plaats van een hele periode waarin de spanning wordt opgebouwd. Als je gadgets laat produceren en die liggen na morgen nog in de winkel, dan zijn ze waardeloos geworden."
Kingsize
Er zijn een paar campagnes die er voor Spijkstra uit springen. "Old Amsterdam heeft bijvoorbeeld een opblaasbaar kaasblok met vlaggenstok. Dat is wat anders dan anders. Ik vind pepermuntmerk King ook heel erg sterk. Die zijn heel dicht bij zichzelf gebleven en hebben King vervangen door Alex en hebben ook een kingsizerol gemaakt. Die is een meter lang en er zitten 189 pepermuntjes in, die ze morgen uit gaan delen."