Mobilityweek21 sep '15 10:15Aangepast op 31 aug '16 12:52

Volkswagen onderzoekt geknoei met diesel

Auteur: BNR Webredactie

Volkswagen onderzoekt of er is gesjoemeld met systemen die de uitstoot van schadelijke stoffen van zijn dieselauto's meten. Het gaat om de modellen Jetta, Golf, Beetle en Passat uit de jaren 2009 tot en met 2015, en de A3 van dochteronderneming Audi. Door het schandaal lijdt VW het sterkste koersverlies in 7 jaar.

De Amerikaanse milieudienst EPA maakte bekend dat enkele honderdduizenden VW's en Audi's terug moeten naar de garage omdat ze niet voldoen aan de normen van de zogenoemde Clean Air Act. Die betreffende auto's zijn voorzien van technologie die de uitstoot van schadelijke stoffen beperkt. Dat gaat ten koste van de rijprestaties. Om dat te omzeilen installeerde VW software die het mogelijk maakt de uitstootbeperking alleen in te schakelen bij officiële controles, zodat dan aan de milieunormen wordt voldaan. Maar in het dagelijks gebruik zijn de auto's veel vervuilender dan is toegestaan. De EPA liet weten de zaak zeer hoog op te nemen.

Miljardenboete
Deze zaak kan de autobouwer op een theoretische boete komen te staan van omgerekend ruim 33.000 euro per auto waarmee geknoeid is. De verwachting is dat de boete uitkomt op ruim 1 miljard euro. VAG-topman Martin Winterkorn liet zondag in een verklaring weten de aantijgingen zeer serieus te nemen. Daarnaast betuigde hij spijt dat VW kennelijk het vertrouwen van klanten en het publiek heeft beschaamd. "Wij zullen volledig samenwerken met de verantwoordelijke diensten, wij tolereren geen overtredingen van onze interne regels of van de wet", aldus Winterkorn.

Reputatie
Volgens correspondent Derk Marseille in Duitsland is het schandaal een fikse domper voor de Duitse autofabrikant. "Het gaat Volkswagen ontzettend veel geld kosten, en de rechtszaak zal jaren gaan duren."

Groeimarkt
VAG beschouwt Amerika als een belangrijke groeimarkt. Vorig jaar nog besloot Volkswagen miljarden te investeren in versteviging van zijn positie op de Amerikaanse automarkt. Juist de als relatief schoon gepresenteerde dieselmodellen, goed voor een kwart van de totale verkopen in de VS, speelden in die plannen een sleutelrol. Maar die reputatie wordt nu aangetast.

Koers
Het schaandaal is ook merkbaar op de beurs. In Frankfurt staat het aandeel Volkswagen AG fors in de min. Op het dieptepunt koerste het aandeel 22 procent lager op 126,40 euro, de laagste stand sinds eind oktober 2008. Daarmee daalde de waarde van het grootste autoconcern van Europa met circa 16 miljard euro tot iets meer dan 60 miljard euro.
 


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen