Mobilityweek1 sep '14 07:16

Kabinet vergaloppeert zich flink met oldtimerregeling

Auteur: Thijs Baas

Een flinke tegenvaller voor kabinet: de oldtimerregeling levert veel minder op dan was voorzien. En dat is niet de eerste keer dat het kabinet belastingeffecten uit de duim zuigt, meent CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt. "Ze zitten er zowel bij de accijnzen als bij de oldtimerregeling een factor drie tot vier naast."

Van de 120 miljoen euro die de regeling zou moeten opleveren, komt dit jaar slechts 35 miljoen euro binnen. Minder dan een derde van de oorspronkelijk begrote 140 miljoen euro, blijkt uit onderzoek van Stichting Autobelangen. Dat kán geen verrassing zijn, zegt Omtzigt. "Dat roepen we in de Kamer van tevoren: als je dit doet, weet je dat mensen die zomaar drieduizend euro per jaar moeten betalen terwijl ze nog geen duizend kilometer per jaar rijden hun auto gaan schorsen, want dan wordt je hobby onbetaalbaar. En daar is niet naar geluisterd."

Wouter van Embden van Autobelangen berekende hoeveel er aan 'oldtimer-tax' binnen zou moeten komen op basis van een actueel RDW-bestand met alle oldtimers per 1 april. Een vergelijking met gegevens van vóórdat de maatregel werd aangekondigd leert dat met name auto's die op lpg rijden massaal van de weg verdwenen. "Die worden geschorst, die worden gesloopt of geëxporteerd, maar er wordt niet mee gereden, waardoor er ook geen belasting voor betaald wordt.
 

Schone brandstof
Per 1 januari moeten oldtimers weer wegenbelasting betalen als ze onder de veertig jaar oud zijn, in plaats van de vijfentwintig jaar die daarvoor gangbaar was. "Zeker als je kijkt naar welke auto's er nu van de weg gehaald worden, daar zit vooral heel veel lpg bij; eigenlijk een heel schone brandstof. Het RDW houdt heel nauwkeurig alle schorsingen en overschrijvingen bij, dus zij kunnen op ieder moment een actueel bestand geven met wat er wel en niet rondrijdt. Die cijfers zijn actueel en die kan Wiebes ook opvragen; dat is een fluitje van een cent."

Nederland moet zich, vindt Van Embden, houden aan de internationale norm van dertig jaar die geldt voor oldtimers. "Wij vinden in ieder geval dat de maatregel naar dertig jaar moet, zoals internationaal gebruikelijk is. Je kunt de parallel trekken met de accijnzen. Die zijn veel ingewikkelder te berekenen, dat is bij oldtimers veel eenvoudiger: je weet precies welke oldtimers rondrijden en waarvoor betaald wordt, dus dat kun je heel eenvoudig uitrekenen. Dan blijkt dat deze regeling veel te ingrijpend is geweest en dat 'ie aangepast moet worden."

"Daar gaan we weer", verzucht CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt. Hij kan niet anders constateren dan dat de voorspellingen van deze regering over belastingingeffecten volstrekt uit hun duim zijn gezogen. "Ik heb begin juli dezelfde cijfers opgevraagd. Toen kon de regering ze niet allemaal leveren wegens computerproblemen bij de Belastingdienst. Het moet zich allemaal nog even settelen: wij weten zelf niet hoeveel mensen precies waar in vallen, maar gedragseffecten zijn duidelijk totaal niet meegerekend."

Overgangsperiode
Bovendien is de verkeerde groep automobilisten 'gepakt', meent Omtzigt. "Er is maar een categorie die je wilt raken voor het milieu, de diesels tussen 25 en 30 jaar oud. Maar laat dat nou net de categorie zijn waarin veel minder geschorst is dan in andere categorieën. Een iets kortere overgangsperiode is wat ons betreft prima. Maar nu heeft de heer Van Embden een rechtszaak aangespannen om het af te dwingen, dus ik wacht even rustig af wat daar uit komt."

Staatssecretaris Wiebes van Financiën heeft tegen de Kamer altijd gezegd dat deze cijfers er nog niet zijn. We hebben uiteraard ook de staatssecretaris om een reactie gevraagd. Die kwam schriftelijk en daarin stelt Wiebes dat het echt nog te vroeg is om serieuze conclusies te trekken. Je kunt hem wellicht gelijk geven": geef de maatregel nog even wat tijd. Laten we pas na twee jaar de balans opmaken. 


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen