Minder auto’s verkocht, najaar maakt misschien nog iets goed
De autoverkopen waren in augustus de laagste sinds 1969. En dat zal niet zonder gevolgen blijven in de branche, zegt Clem Dickmann, directeur bij kennisbureau AUMACON. "We zullen de komende tijd zien dat meer autobedrijven van het toneel zullen verdwijnen."
De autoverkopen in Nederland blijven dalen. In augustus zijn er in ons land 25.722 nieuwe personenauto's op kenteken gezet, een daling van ruim 9 procent. Dit blijkt uit de definitieve cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC | Centraal Bureau Mobiliteit Informatie. In heel 2014 zijn tot en met augustus 254.450 nieuwe personenauto's op kenteken gezet. Dat is 5,7 procent minder dan in dezelfde periode in 2013.
In eerste instantie zullen veel bedrijven de klappen nog wel kunnen opvangen, verwacht Dickmann. "Het zijn familiebedrijven waar hard wordt gewerkt en vaak is het vastgoed in eigendom. Maar op een gegeven moment is de rek eruit, en dat blijkt steeds vaker te gebeuren."
Beter en duurder
Maar het zijn niet alleen economische factoren die de autoverkopen afremmen, licht hij toe. "Auto's komen een beetje tussen de wielen. Daarbij speelt ook een rol dat auto's beter en duurder worden en dat consumenten de overstap naar occasions maken. Het rendement van de autodealers komt daarmee dit jaar zwaar onder druk te staan. We verwachten een totaalmarkt van maximaal 380.000 nieuwe auto's, het laagste aantal sinds 1969. Vorig jaar was ook al een matig jaar en we verwachten ook voor volgend jaar dat die cijfers niet zullen verbeteren."
Twee categorieën ontspringen grotendeels de dans, zegt Dickmann. "Dat zijn merken met vernieuwde modellen, zoals Volkswagen en Peugeot, en merken met modellen in de zakelijke markt, zoals BMW, Skoda en Mitshubitsi. Maar slechter dan augustus kán bijna niet, maar gelukkig is er ook nog wat goed nieuws voor de komende maanden: per 1 januari worden de CO2-normen voor de fiscale beprijzing weer wat aangescherpt, waardoor veel leaserijders de gelegenheid te baat zullen nemen om voor 1 januari nog een fiscaal gunstige auto te kopen."
Regionale verschillen
Volgens Jasper Verweij, van VWE, voertuiginformatie en -documentatie, zien we daarbij ook grote regionale verschillen: "Als we kijken naar de particuliere nieuwverkoop van personenauto's zien we dat die vooral in Noordoost-nederland achterloopt ten opzichte van de rest van het land. Terwijl juist Gelderland voorloopt op de landelijke trend, dus daar lijkt de trend zich al ten goede te keren."
De verkoop van dieselauto's is in een paar jaar tijd meer dan gehalveerd, zegt Verweij. "Verwacht wordt dat de komende maanden beter zullen worden dan augustus. Al zal de uiteindelijke verkoop van auto's dit jaar flink achterblijven in vergelijking met vorig jaar. In 2011 maakte de dieselverkoop aan particulieren nog ruim 20 procent uit, tegenwoordig is dat nog maar 6,5 van alle nieuwverkopen. Juist in Noordoost-Nederland zien we dat dat nog meer dan 10 procent is van alle nieuwverkopen, dus daar is duidelijk nog meer dieselverkoop."
De vijf best verkochte merken in augustus:
1. Volkswagen (3.170 stuks, marktaandeel: 12,3 procent)
2. Peugeot (2.874/11,2 procent)
3. Renault (2.210/8,6 procent)
4. BMW (1.457/5,7 procent)
5. Toyota (1.365/5,3 procent)
De vijf best verkochte modellen in augustus:
1. Peugeot 308 (1.140 stuks, marktaandeel 4,4 procent)
2. Volkswagen Golf (inclusief Golf Plus en Golf Sportsvan) (1.118/4,3 procent)
3. Volkswagen Polo (1.028/4,0 procent)
4. Renault Clio (942/3,7 procent)
5. Skoda Octavia (783/3,0 procent)