Mobilityweek5 sep '14 07:54

Woud van borden gaat Nederlander boven de pet

Auteur: Thijs Baas

Nederlanders hebben weinig kennis van verkeersregels en zitten daardoor vaak vertwijfeld achter het stuur. Onder weggebruikers heerst grote onduidelijkheid over de toegestane snelheid, verkeersborden en belijning. Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau MWM2, in opdracht van BNR.

Vooral de snelheden op de snelweg en op de provinciale wegen, dus tussen 50 en 70 en tussen 80 en 130, zijn voor veel mensen onduidelijk, zegt Matthijs Wolters, directeur van MWM2. Je zou zeggen dat matrixborden uitkomst bieden, maar uit onderzoek van MWM2 blijkt dat 40 procent van de mensen ervan uitgaat dat dat adviessnelheden zijn. En ook borden met specifieke snelheden op bepaalde tijdstippen hebben het er niet overzichtelijker op gemaakt, zegt Wolters. "Het is er niet beter op geworden. De minister heeft daar een jaar geleden al kritiek op gekregen, toen het 130 kilometer werd."

Borden lezen
Rijden is lezen, lijkt het soms wel. Liefst twee derde van de mensen vindt dat die bordenbrij alleen maar tot verwarring leidt. "Mensen zijn eigenlijk heel erg aan het lezen en aan het zoeken naar wat die borden betekenen. Die tijdstipborden zijn een voorbeeld, maar er zo zijn er veel meer borden die tot verwarring leiden."

Maar ook de belijning op veel wegen is niet helder voor veel autorijders. De variatie is groot, ook op provinciale wegen: "Sinds een paar jaar heb je op veel provinciale wegen dubbele witte strepen en soms zit daar een groene streep tussen. Die betekent dat je daar 100 kilometer per uur mag, dat is voor heel veel mensen onbekend. Het lijkt me heel goed om een herexamen in te voeren, want het wordt er onveiliger van; onzekerheid leidt tot twijfel en twijfel leidt tot onveiligheid: er ontstaan verschillen in maximumsnelheid en mensen gaan inhalen waar dat niet mag."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen