Mobilityweek24 sep '15 10:17Aangepast op 31 aug '16 12:51

'Laat dividend terugvloeien in mainport Schiphol'

Auteur: Thijs Baas

De overheid moet een groot deel van het dividend dat het van Schiphol ontvangt laten terugvloeien naar de luchthaven. Een betere bereikbaarheid met het openbaar vervoer is bittere noodzaak, zegt Jos Nijhuis, bestuursvoorzitter van de luchthaven, tegen BNR. "Eigenlijk willen we de Noord/Zuidlijn doortrekken naar Schiphol, want daarmee kun je de druk op de Schipholtunnel minder maken."

De Schipholtunnel, het treinstation en het busstation: ze zitten allemaal tegen hun maximale capaciteit aan, zegt Nijhuis. Om verder te kunnen groeien zijn forse investeringen nodig. "Er zijn veel storingen en dat leidt tot onbetrouwbaarheid en het openbaarvervoerknooppunt wordt steeds onveiliger met een hele grote groep overstappers. Dat busstation willen we daarom een niveau hoger brengen en daar is geld voor nodig. Bereikbaarheid van Schiphol met het openbaar vervoer is cruciaal."
 

In de zeer concurrerende mondiale luchtvaartmarkt - met soms bijna onbegrensde staatssteun voor luchtvaartmaatschappijen uit de Golfstaten - moet Schiphol proberen het hoofd boven water te houden. En dat kan alleen door te concurreren 'als systeem', meent Nijhuis: "KLM, Schiphol en de luchtverkeersleiding moeten zorgen voor een betere samenwerking en de overheid moet daarbij aansluiten. We willen de bestaande plannen implementeren en daarvoor moet de Rijksoverheid meer de regie nemen."

Regie
Want op dit moment heeft Schiphol te maken met 25 gemeenten, drie provincies en vier à vijf provincies, die allemaal wat vinden. Wat vooral ontbreekt is centrale regie, constateert Nijhuis. "Die moet de Rijksoverheid daadkrachtiger oppakken. De sector heeft 750 miljoen euro besteed aan extra geluidsisolatie voor woningen. Als je daar weer nieuwe woningen gaat bouwen, met nieuwe mensen die weer mogen gaan klagen, dan zijn we een beetje het paard achter de wagen aan het spannen."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen