Volvo Ocean Race3 dec '13 14:24

Bouwe Bekking en Brunel gaan voor gouden Ocean Race

Auteur: Thijs Baas

Brunel is de sponsor van de Nederlandse boot die in 2014 en 2015 meevaart in de Volvo Ocean Race, met Bouwe Bekking als schipper. De ambities zijn hoog. "We gaan gewoon voor de winst, dat is heel erg duidelijk."

De twaalfde editie van de zeilrace begint op 4 oktober 2014 in het Spaanse Alicante. Daarna volgt een negen maanden durende zeilrace over in totaal 39.370 nautische mijlen. ,,Onze natie staat wereldwijd bekend als het land van de windmolens, dijken, tulpen, kaas, houten klompen...en de Volvo Ocean Race. Deze race zit gewoon in ons bloed", aldus Bekking, die de race nog nooit won.

Klein team
Met een betrekkelijk klein team zal Bekking de race gaan varen. "Je hebt ervaring nodig, maar het is fysiek ook een harde sport. En als je met zo weinig mensen voor een lange periode op zo'n kleine ruimte zit, moet je echt een selectieprocedure doorvoeren. Je zit af en toe drieduizend mijl weg van land en als dat verkeerd gaat moet je dat zelf zien op te lossen."

De laatste keer dat er een Nederlandse boot meedeed is alweer acht jaar geleden, zegt Bekking. Toch heeft Nederland een glansrijk historie in de zeilrace. "Iedereen kent Conny van Rietschoten, die heeft 'm twee keer gewonnen. Daarna heeft ABN Amro de race gewonnen, en nu is het aan Brunel om voor de derde keer mee te doen en voor de winst te gaan."

Sportief en jeugdig
Voor Brunel was het karakter van de zeilsport een belangrijke reden om 'in te stappen', zegt Jan Arie van Barneveld, CEO van de detacheerder. "Het is bijzonder sportief, heel jeugdig, dynamisch en het heeft alles met teamsport te maken. Wat Bekking presteert, het enorme uithoudingsvermogen, daar ben ik wel jaloers op. Ik denk dat de selectie heel belangrijk is en dat gaat de komende maanden gebeuren. Bouwe heeft de opdracht en hij moet daar geen fouten in maken."

Bij de twee eerdere campagnes in de Volvo Ocean Race was het marketingaspect het belangrijkst, erkent Van Barneveld. Maar nu in de nieuwe opzet alle boten hetzelfde zijn, wordt de race interessanter voor boten die wat minder sponsors achter zich hebben. "Dus we kúnnen nu ook winnen. Deze campagne kost niet zo veel geld als de vorige campagnes. Toen was je enkele tientallen miljoenen euro's kwijt en nu is het minder duur."

Elementen
Zijn ruime ervaring, kan Bekking met zes deelnames aan de race niet ontkennen. "Je moet niet alleen tegen alle elementen opboksen, maar je moet ook een team gaan opleiden. En dat is één van de doelen: we willen de jeugd erbij betrekken. We gaan een grote selectieprocedure opstarten. Een belangrijke reden om dit initiatief op te zetten is dat Nederland de afgelopen race helemaal afwezig was. En Nederland hoort gewoon in de race. Als wij niet aanwezig zijn, verliezen we een deel van de jeugd."

Detacheringsbedrijf Brunel sponsort het zeiljacht en zijn bemanning. De zogenoemde 'campagne' werd dinsdag gelanceerd in Amsterdam. Bekking zal voor de zevende keer deelnemen aan de oceaanrace. De 50-jarige zeebonk debuteerde bijna 30 jaar geleden op de Philips Innovator: ,,Opnieuw een Nederlands sprekend team in de Volvo Ocean Race, dat zijn we ons erfgoed en de toekomstige zeilgeneraties verschuldigd. Maar het biedt bovenal het beste zeilen van de wereld."

Poortman
Bekking gaat voor de derde keer als schipper de wereld rondzeilen. Hij heeft Gerd-Jan Poortman in zijn bemanning opgenomen. Poortman voer ook al twee keer de oceaanrace, voor het laatst in 2008/2009 met de Nederlandse boot Team Delta Lloyd.

Brunel is voor de derde keer hoofdsponsor van een boot. De voorgaande twee keer was in de editie van 1997/1998 (BrunelSunergy) en in de race van 2005/2006 (Brunel). Voor de komende editie van de Volvo Ocean Race hebben zich nu vier boten ingeschreven. Naast Team Brunel zijn dat Abu Dhabi Ocean Racing, het Chinese Team Dongfeng en de Team SCA Ocean Racing.

Gerelateerde artikelen