BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Mobilityweek

Leasebranche vreest bijstelling van de bijtelling

  • Thijs Baas
donderdag 4 september 2014, 18:33

Zuinige auto's zijn nu nog de heilige graal voor leaserijders, maar blijft dat ook zo? Martin Huisman van de Vereniging Auto van de Zaak houdt zijn hart vast, nu het beleid voor 2016 tot 2019 eraan komt.

70 procent van de leaserijders rijdt inmiddels in een zuinige auto, constateert Huisman op basis van eigen onderzoek van de belangenvereniging voor zakelijke rijders. Dat geeft wat hem betreft nog maar eens aan hoe effectief de maatregelen van de overheid om zuinige auto's te stimuleren zijn. En dat is nodig, vindt Huisman. Het is immers nog geen vier jaar geleden dat Nederland er op landkaarten uitsprong, als rode vlek in een maagdelijke omgeving, ten teken dat het CO2-gehalte hier grote vormen aan had genomen.

Maatregelen konden daarom niet uitblijven, onder meer door verlaging van de bijtelling middels een korting. "Daardoor ontstond een 20 procents- en een 14 procents bijtellingscategorie. Dat raakt direct de portemonnee van de berijders, dus die zijn uiteraard heel gevoelig om over te stappen op een andere auto, die minder geld kost én zuiniger is."

Marktverstorend
De grote vraag is nu wat er gebeurt als de bijtelling weer omhoog moet, zegt Huisman. "Autobrief 2 komt eraan, met daarin het beleid voor 2016 tot 2019. De overheid zal op een gegeven moment zeggen dat het ze wel veel geld gaat kosten. Omdat autobranchepartijen als Bovag en Rai de stimulering van zuinige auto's vooral marktverstorend vindt, moeten we vrezen dat een succesvolle maatregel straks de nek omgedraaid."

De meeste stemmen neigen naar een enkel bijtellingstarief, zodat de lage tarieven zouden worden afgeschaft. "Dat is voor ons bijna onacceptabel. Dat is een heel vervelende boodschap: het betekent dat 70 procent van de leaserijders meer zou moeten betalen. In principe willen we die lage bijtellingscategorieën behouden, maar als dat niet kan moet het een reëel bedrag zijn waar die bijtelling ook voor staat - privégenot - dus rond de 15 procent. Maar de overheid zal eerder denken richting 25 procent dan wat het reële privégenot vertegenwoordigt."

Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Gaan we weer normaal doen?

Topgast | Marcel Levi, University College London Hospitals (UCLH)

Strijders | Kees de Kort

Opinie | Taaie Tini

Je pensioen is dit jaar misschien zo'n 1500 euro duurder geworden

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play