BNR-correspondent vindt jongetje Giro 555
Correspondent Wouter van Cleef heeft de jongen gevonden van wie een foto is gebruikt voor het campagnebeeld van de Giro 555-actie. De Samenwerkende Hulporganisaties (SHO) waren al lange tijd op zoek naar de jongen.
Het gezicht van de Giro 555-campagne heet Joshua en is 11 jaar.
Het was niet moeilijk om Joshua te vinden, zegt correspondent Van Cleef. Hij had al informatie gekregen van de man achter een Facebook-pagina voor het jongetje. Hierdoor wist Van Cleef waar in Tacloban hij ongeveer wezen moest. “Toen ben ik naar die buurt toegereden met die foto in m’n handen. Binnen vijf minuten was het raak. Ieder spelend jongetje op straat kende hem meteen en zei: ‘joh, kom maar mee, dan gaan we naar hem toe’.”
Joshua mag er op de meest recente foto blij uitzien; familieleden van hem zijn overleden, zegt Van Cleef. “Hij heeft er natuurlijk een tik van gehad, denk ik, hoewel hij dat niet liet zien. Hij was smiles all over, alleen maar aan het lachen. Hij vond het heel erg leuk dat er iemand uit het buitenland naar hem toe kwam.”
Geheugen
Joshua was zich er helemaal niet van bewust dat hij het gezicht is geworden van een grootschalige wervingscampagne. Van Cleef: “Toen zei hij: ‘ja ja, dat is waar ja, een buitenlander nam een foto van me’. Maar dat moest echt uit zijn geheugen komen want die eerste dagen van de ramp waren ontzettend stressvol, ook voor hem.”
Henri van Eeghen, actievoorzitter van de Filipijnenactie van Giro 555, noemt het “fantastisch” dat Joshua gevonden is. Hij hoopt het jongetje volgende week te kunnen ontmoeten in Tacloban.
Portretrecht
Van Eeghen denkt niet dat de Samenwerkende Hulporganisaties het portretrecht hebben geschonden door de foto te gebruiken zonder dat Joshua hiervan wist. “Dat geloof ik niet, want wij hebben de foto niet zelf gemaakt. Wij hebben de foto volgens mij overgenomen van Associated Press, als ik het goed heb.”
De foto van Joshua is niet alleen gebruikt in Nederland, maar ook bij campagnes in Engeland en Duitsland.