US elections13 mrt '12 07:07

Hollands start-up feest in Texas

Auteur: Anne-Greet Haars

Twee verschillende Nederlandse groepen van interactieve start-ups manifesteren zich dit jaar voor het eerst bij het grote South by Southwest festival in Austin, Texas. De Nederlandse overheid sponsort een stand met een dozijn bedrijven.

Door Reinout van Wagtendonk

Negen anderen hebben als The Amsterdam Fellows een soort Holland House afgehuurd in het hart van Austin. De feesten daar, met bier en mooie meiden, trekken de techie festivalgangers in drommen.

Feesten
DJ Bart Thimbels mengt Amerikaanse danshits met Nederlandse op de feesten van The Amsterdam Fellows in de Maggie Mae kroeg in het hart van het 6 Street uitgaansdistrict van Austin. Doe Maar met een reggae beat als een knipoog naar de hiphop waar veel van de jonge techies en internetondenemers op het SXSW-festival van houden, zegt Bart:

“Dat is een leuke uitdaging, om met muziek die brug te leggen tussen de Nederlandse ondernemers die met de Amsterdam Fellows hier hun Amerikaanse contacten ontmoeten.”

Attractie
De namen en thema’s van de feesten alleen al waren een attractie: Hangover Hospital, met verpleegsters in bijzonder strakke uniformpjes. Amsterdamned, Red Light Distract met dezelfde mooie meiden in andere strakke pakjes. En het slotfeest The Finishing Dutch met onder andere glazen bier op planken van een meter lang.

Want: “One meter is better than a foot,” lacht Michiel Frackers, samen met internetondernemer Johan Voets een van de initiatiefnemers van deze particuliere Holland promotie.

Foodzy
De door Voets en Marjolijn Kamphuis begonnen social media site Foodzy is een van de negen Nederlandse start-ups onder de oranje Amsterdam Fellows versieringen in Maggie Mae’s. “Het zijn allemaal bedrijven die de Amerikaanse markt willen betreden, dat was het eerste criterium voor onze ‘founding fellows’,” vertelt Frackers over het ontstaansproces van dit collectief. 

“En ten tweede zijn het bedrijven die echt een uniek product maken of dienst leveren in hun eigen markt. Geen ‘uurtje-factuurtje bedrijven.”

Investering
Frackers zegt dat deze vier dagen van aan de weg timmeren in wat op dit moment even het centrum van de interactieve wereld is een investering van €150.000 kost, waarvan $50.000 voor de huur van het middenin het SXSW-district liggende Maggie Mae’s.

Netwerk
De netwerkcontacten die worden gelegd, de contactinformatie die gasten moeten afgeven in ruil voor toegang tot de feesten en de publiciteit in media en op sociale platforms is volgens Frackers een investering voor de langere termijn: “Wij doen dit absoluut minimaal voor de komende drie jaar. Je moet niet één keer komen, de boel ondergooien en dan weer verdwijnen. We gaan dit systematisch opbouwen.”

Handelsroute.nl
Het eerste optreden van het door de Nederlandse overheid gesponsorde ándere collectief van start-up bedrijven lijkt door de bezuinigingen wel meteen ook de laatste keer te kunnen zijn.  Het door Handelsroute.nl geproduceerde Holland Paviljoen binnen op de SXSW-beursvloer is ingericht als een ontmoetingsplaats met tafeltjes waar de ondernemers en hun potentiele klanten elkaar beter kunnen leren kennen.

“Bij zoveel andere stands zie je alleen maar verkopers met demo’s mensen aanschieten voor een snel praatje,” zegt Hessel van Oorschot, “Chief of Noise” van muziekplatform Tribe of Noise, een van de gepromote bedrijven. “Dit is relaxter. En dat we hier met meer bedrijven tegelijk aanwezig zijn is stimulerend. Je kan nu mensen die voorbijkomen naar elkaar doorspelen en dat vind ik wel heel erg sterk. Als je in je eentje staat ben je toch vooral met je eigen sales praatje bezig. Combine maakt sterk, zeker weten.”


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen