
In de top-15 van grootste knelpunten voor MKB-ondernemers wordt het lage consumentenvertrouwen gevolgd door de negatieve berichtgeving in de media. De toenemende prijsconcurrentie staat op nummer 3. BNR Nieuwsradio overhandigt het onderzoek aan minister Kamp van Economische Zaken.
Volgens TNS NIPO-onderzoeker Peter Kanne hangen veel zaken vanzelfsprekend met elkaar samen: "Dat het consumentenvertrouwen laag is, wordt vooral veroorzaakt door de slechte cijfers over de werkgelegenheid, de woningmarkt en de economie in het algemeen. Het zijn de media die deze cijfers keer op keer naar buiten brengen". Ondernemers zeggen hierover: "Het negativisme in de media is echt een groot probleem. Het belemmert herstel."
Optimistische kijk
BNR-hoofdredacteur Sjors Fröhlich: "Ik begrijp dat ondernemers de negatieve berichtgeving zat zijn. Maar wij doen slechts verslag als journalistieke organisatie. Als het licht aan het eind van de tunnel zichtbaar is, zijn wij de eerste om dat te melden. BNR Nieuwsradio onderscheidt zich juist door een optimistische kijk en het zoeken naar oplossingen."
Volgens minister Kamp van Economische Zaken, die de resultaten van het onderzoek vanochtend ontving uit handen van Sjors Fröhlich, is het lage consumentenvertrouwen een 'reëel probleem'. Wel denkt Kamp dat we langzaam maar zeker 'omhoog krabbelen', zegt hij op BNR.
MKB’ers zoeken oplossingen vooral bij de overheid, media en banken
Voor de oplossingen van deze knelpunten kijken de MKB’ers vooral naar de buitenwacht. Van de dertig oplossingen die werden voorgelegd, waaronder ook oplossingen die bij henzelf liggen, wordt vooral naar de overheid, de banken en de media gekeken.
Ondernemers willen dat de overheid de economie gaat stimuleren, dat ze minder bezuinigt, de belasting verlaagt en de regeldruk vermindert.
</p> <p align="left">Ook van de banken verwachten de ondernemers dat ze zich soepeler opstellen en meer meedenken met de MKB’ers. Ondernemers hebben het idee dat de banken harder optreden tegen het klein- en middenbedrijf dan tegen het grootbedrijf.</p> <p align="left"><strong>B2B-experts: oplossingen liggen vooral bij de MKB’ers zelf <br/></strong>Opvallend is dat de B2B-experts – de koepelorganisaties en de toeleveranciers – de oplossingen wél bij de ondernemers zelf zoeken. Zij zien de oplossingen vooral in <em>de kunst van het ondernemen</em>. Een toeleverancier zegt hierover: "Als het niet goed gaat met het bedrijf is het 80 procent eigen schuld en 20 procent externe schuld."</p> <p align="left"><strong>De oplossingen van ondernemers</strong> <br/>BNR Nieuwsradio denkt niet in problemen, maar in oplossingen. BNR-verslaggevers gaan volgende week met ondernemers op jacht naar oplossingen voor de genoemde knelpunten. Luister vanaf maandag 23 september naar BNR Nieuwsradio voor de oplossingen. Of kijk op bnr.nl/ondernemersmotor.</p>