Het kan aan het lekkere weer gelegen hebben, zegt Martine Gosselink, directeur van het Mauritshuis. 'Maar we zien dit in meerdere musea gebeuren. Als het zo doorgaat, kan dit behoorlijke problemen opleveren. Mensen met een museumjaarkaart hoeven alleen maar een tijdslot te reserveren. Met een kaart kunnen ze gratis naar binnen. Dan is het heel eenvoudig en heel begrijpelijk om te denken: ik ga naar het strand in plaats van naar het museum.'
Belusiter ook | De BNR Techniektour | De techniek achter restauratie
Begrijpelijk, maar voor de musea een inkomstenderving. Daarom hoopt Gosselink dat de mensen die toezeggen dat ze komen zich ook daadwerkelijk laten zien. 'Anders kunnen we die kaarten beter verkopen aan andere mensen, Ik ben heel blij als er versoepeld kan worden. We hebben een kwart van het normale aantal mensen en dan draai je by far niet quitte. We hadden een man of driehonderd. Normaal zijn dat er vijftienhonderd, dus dat scheelt nogal.'
Beluister ook | Van goed naar beter | Kunstrestauratie
