Als voorbeeld noemt Spits het lied Witte Duif van Rob de Nijs. De tekst is geschreven door Belinda Meuldijk, volgens Spits een van de allergrootste van Nederland. 'En dat wordt niet voldoende erkend.' De tekst is een gedicht en een lied tegelijkertijd. 'Daar word je stil van', zegt Spits. 'Want het gaat misschien over de dood, maar in ieder geval over de liefde. Dat vind ik mooi, als liedjes openingen bieden. Dat je niet per se vertelt wat er gebeurt, maar dat je het aanstipt en ruimte laat voor de fantasie van degene die luistert.' Volgens Spits zou dit lied tot de standaard van de Nederlandse liedkunst moeten horen.

Politieke boodschap
Muziek kan ook gebruikt worden om een politieke boodschap te verspreiden, zoals Sophie Straat doet in het nummer Tweede Kamer. 'Dit liedje vertelt alles waar die verkiezingen ook over gaan. Dat vrouwen een belangrijke rol spelen in de politiek.'
We zitten middenin campagnetijd, maar taaltechnisch valt het een beetje tegen, meent Spits. Er worden standpunten uitgewisseld, maar geen horizon geschilderd. 'Er zijn er maar weinig die dat kunnen of doen.' Ook vallen de slogans tegen. Het valt Spits op dat ze heel kort zijn en weinig speels. 'Wat taal betreft is het niet een hele opvallende verkiezing.'
'En nu doorpakken!' van het CDA had net zo goed een Bijenkorf-slogan kunnen zijn, zegt @fritsspits in BNR's #BIgFive van de taalliefhebbers. 'Wat taal betreft is het niet een heel opvallende campagne' #verkiezingsslogans pic.twitter.com/PUe8cVMDvN
— BNR Nieuwsradio (@BNR) March 9, 2021
Het volledige interview met Frits Spits luister je via de pagina van BNR's Big Five of in je favoriete podcastapp.