Cultuur22 mrt '21 12:32Aangepast op 22 mrt '21 12:58

'Nog altijd een kloof tussen televisie en online'

Auteur: BNR Webredactie

Terwijl de afleveringen van het programma Jachtseizoen gemiddeld zo’n 2,5 miljoen kijkers op YouTube trekken, is StukTV voor veel televisiemakers nog steeds een onbekend fenomeen. 'We lopen soms wel te duwen om serieus genomen te worden', zegt Giel de Winter in BNR's Big Five van de Televisie van Morgen.

De kranten staan volgens De Winter vol met analyses over wat er op de beeldbuis te zien is, maar de aandacht voor zijn programma's ontbreekt. En dat terwijl het in 2011 opgerichte StukTV inmiddels is uitgegroeid tot hét entertainmentkanaal voor jongeren in Nederland. 'Televisie en online liggen ver van elkaar en daar ligt mijn frustratie. We zijn allemaal programmamakers in de media en we zouden meer van elkaar kunnen leren. We moeten muren breken en dat doe ik met veel liefde.'

Leuk experimenteel hoekje

In 2018 werd StukTV overgenomen door Talpa, wat een eerste stap naar die verdere samenwerking zou kunnen zijn. De overname door Talpa heeft De Winter meer creatieve ruimte geboden, maar hij voelt ook nog steeds de kloof tussen online en televisie. 'Ik zit bij een televisiebedrijf en televisie maken is voor hen het belangrijkst en daar gaat ook het meeste geld naartoe.' Volgens De Winter krijgt StukTV nog altijd het stempel van 'dat leuke experimentele hoekje', binnen het corporate bedrijf dat Talpa is.

Giel de Winter
Giel de Winter (Novum Copyright Frans van Zijst )

'Wij bereiken jongeren'

'Ik weet zeker dat ze bij Talpa wel vaak achter hun oren gekrabt hebben: daar komt Giel weer. Maar StukTV is mijn kind en ik wil niet dat dat ondersneeuwt door ander werk bij Talpa. Wij spreken jongeren aan met één druk op de knop. Daar moeten we voor werken, maar dat merk loopt, het scoort.' Volgens De Winter is StukTV niet veranderd door de overname. 'Ik kan in de spiegel kijken en denken: wij zijn gewoon nog steeds Stuk.'

Luister terug | Marianne Zwagerman | Springplank

Hoewel De Winter een paar jaar geleden nog voorspelde dat televisie zou gaan verdwijnen, komt hij daar nu van terug. 'Televisie ontwikkelt zich ook. Je kan steeds beter dingen terugkijken en programma's maken bijvoorbeeld podcasts. En de actualiteit blijft wel.' Maar, meent De Winter, tijd is schaars en mensen kiezen steeds meer welke content ze wel en niet willen kijken. On Demand zal daarom steeds belangrijker worden.

Luister het hele gesprek met Giel de Winter


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen