
Boeing 737 Max
Alle berichtgeving van BNR over problemen rond de Boeing 737 Max en de gevolgen daarvan voor de vliegtuigbouwer.
De beruchte Boeing 737 MAX heeft voor het eerst in ruim anderhalf jaar gevlogen. De toestellen stonden aan de grond na twee crashes in Indonesië en Ethiopië, eind deze maand gaat Boeing er weer structureel mee vliegen, zegt luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft.
Vliegtuigbouwer Boeing wil het veelbesproken 737 Max-toestel eind deze maand weer laten vliegen. Dan moet er een speciale testvlucht plaatsvinden waarbij de autoriteiten het vliegtuig onder de loep kunnen nemen, meldt persbureau Bloomberg op basis van ingewijden. Toestellen van dit type staan al een jaar aan de grond, nadat twee vliegtuigen crashten.
In het tweede deel van ons onderzoek naar wat er mis ging bij de Boeing 737 Max leggen we de software van het vliegtuig onder het vergrootglas. Een van onze getuigen kreeg de broncode in handen, en schrok van wat ze zag. Maar ook de bedrijfscultuur lijkt nog problematisch, zoals je zou kunnen opmaken uit hoe Boeing daarop reageerde.
Eigenlijk wilde Boeing de productie van de Boeing 737 Max deze maand weer opstarten. Voorlopig gebeurt dat niet. De certificering is nog niet rond. En dus staan ook alle bestaande toestellen wereldwijd nog aan de grond. In dit eerste deel kijken we naar de vraag wat er mis ging bij de crashes en eerder al, bij de bouw van het toestel.
Als het aan Boeing ligt wordt de productie van de Boeing 737 MAX voor de zomer weer opgestart. Dat heeft de nieuwe baas van Boeing Dave Calhoun laten weten.
Zojuist werd duidelijk dat het nog niet bekend is wanneer de Boeing 737 Max weer de lucht in gaat. Nu al is duidelijk dat bijna de helft van de passagiers straks niet meer durft te vliegen met de 737 Max.
De topman van Boeing Dennis Muilenburg stapt op. Dat is volgens de vliegtuigbouwer nodig om het vertrouwen in het bedrijf te herstellen.
Boeing stopt tijdelijk met de productie van de 737 MAX. Eerder dit jaar waren er twee crashes met het toestel. Door een softwarefout werd de neus naar beneden geduwd en dat euvel is nog lang niet hersteld.
Op weg of zelfs al boven Europees grondgebied moesten gisteravond op last van de EASA, de Europese Luchtvaartautoriteit, meerdere Boeings 737 MAX ineens rechtsomkeert maken. Dat besluit kwam voor veel partijen nogal uit de lucht vallen.
De Europese luchtvaartautoriteit EASA heeft besloten de Boeing 737 MAX 8 in de ban te doen dat besloten naar aanleiding van de vliegramp in Ethiopië afgelopen weekend. Het was de tweede dodelijke crash met het type in een half jaar tijd.
Met het sluiten van het luchtruim voor de Boeing 737 MAX 8 volgt minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur een advies van de EASA, de Europese Organisatie voor Luchtvaartveiligheid.
Niet alleen luchtvaartmaatschappijen doen de Boeing 737 MAX 8 in de ban. Verschillende landen sluiten nu ook hun luchtruim voor het vliegtuig van Boeing. Nederland sluit zich daarbij aan.
De Boeing 737 max die in Ethiopië is neergestort had waarschijnlijk een ander euvel dan hetzelfde type toestel van Lion Air dat vorig jaar oktober in Indonesië crashte, denkt luchtvaartdeskundige Benno Baksteen.
Het Chinese besluit om alle Boeing 737 MAX-8 vliegtuigen aan de grond te houden is 'overdreven voorzichtig', zegt Benno Baksteen, voorzitter van de Dutch Expert Group Aviation Safety tegen BNR.
China en Ethiopië houden voorlopig alle Boeing 737's aan de grond na de vliegramp in Ethiopië. Boeing zelf heeft een lancering van een ander vliegtuig, later deze week, uitgesteld.
Boeing heeft weer een miljardenorder binnen gesleept. De Amerikaanse vliegtuigfabrikant gaat voor 7,5 miljard euro 100 toestellen van het type 737 leveren aan vliegtuigleasemaatschappij Gecas.
Boeing heeft maandag een contract getekend voor de levering van 60 toestellen van het type 737 MAX 8 en 15 737 MAX 9's aan Air Lease Corp. Met de deal is ruim 5,8 miljard euro gemoeid.