VVD en PvdA botsen over rekeningrijden
In het BNR Debat ‘Een toekomst zonder files’ werden VVD en PvdA het niet eens over de oplossing van het fileprobleem. De coalitiepartijen botsten vooral hard op het thema rekeningrijden.
De VVD is mordicus tegen het invoeren van rekeningrijden in strijd tegen files. ‘Het is een straf op meedoen. Het is een straf op werken. Dat is precies de reden waarom wij tegen zijn’, aldus Kamerlid Barbara Visser. Ze ziet niets in een nieuwe proef met rekeningrijden, omdat volgens haar duidelijk is dat het duurder wordt voor automobilisten.
PvdA-Kamerlid Duco Hoogland is voorstander van rekeningrijden. Volgens hem is het systeem eerlijker. ‘Het is een effectieve manier om de spits te reduceren. Het zorgt ervoor dat mensen die weinig rijden minder betalen en mensen die veel rijden meer betalen’, zegt hij tijdens het debat. Hij wilde nog niet een concreet voorbeeld geven van het plan. 'Hoe concreter, hoe onduidelijker het wordt. Ik ga hier toch geen bedrag per kilometer noemen!'
Meer asfalt
Autojournalist Wouter Karssen van Autoblog.nl pleitte in het debat voor het aanleggen van meer asfalt om het aantal filles terug te dringen. Karssen ziet bijvoorbeeld een nieuwe snelweg door het Groene Hart wel zitten.
Volgens vervoerseconoom Erik Verhoef is het aanleggen van meer asfalt alleen niet de oplossing. Hij denkt dat files beter op te lossen zijn als het gedrag van automobilisten verandert.
Ook coalitiepartijen PvdA en VVD werden het tijdens het debat niet eens over het aanleggen van meer asfalt. De VVD is een uitgesproken voorstander van meer asfalt. De PvdA vindt dat het 'geen doel op zich' moet zijn. Hoogland: 'Je moet het gedrag beïnvloeden, soms asfalt aanleggen en zorgen voor nieuwe OV-verbindingen.'
Uber
Directeur Niek van Leeuwen van Uber mengde zich ook in de discussie. Uber denkt een deel van het fileprobleem op te kunnen lossen met Uber Pool, de carpooldienst die vooralsnog niet in Nederland aangeboden wordt. 'Als we de prijs van Uber kunnen verlagen, dan zullen steeds meer mensen ons gebruiken als aanvulling op het openbaar vervoer of uiteindelijk zelfs de auto wegdoet', zegt Van Leeuwen.
In het debat pleit de Uber-topman voor het 'moderniseren van de regels'. Hij hoopt op die manier meer chauffeurs aan te kunnen trekken, zodat vraag en aanbod beter op elkaar afgestemd kunnen worden.