The Green Quest4 jan '13 11:52

Jan van Betten

Auteur: Sjors Rodenburg

Van Betten bekleedde topfuncties bij KPN en bij uitgever Reed Elsevier maar mag nu met recht een van de grootste voorvechters worden genoemd van een duurzame wereld.

Jan van Betten
Jan van Betten (Jeroen Oerlemans)

In 2010 startte hij het duurzaamheidsplatform Nudge, wat in het Engels kan worden vertaald als ‘zetje’ en ook staat voor ‘New Union for the Development of a Green Economy’. Meer dan 27.000 mensen en bedrijven hebben zich inmiddels aangesloten bij Nudge.

Van Betten gelooft in ‘verandering van onderop. Het is zijn overtuiging dat er heel veel mensen zijn die echt een verschil willen maken. Maar deze mensen moeten in elkaars netwerk terecht komen zodat ze elkaar kunnen ondersteunen en versterken. Nudge verbindt daarom duurzaamheidinitiatieven uit de samenleving met bedrijven en organisaties waardoor deze initiatieven versterkt en versneld worden. En het allerbelangrijkst: Nudge streeft ernaar dat initiatieven ook daadwerkelijk gerealiseerd worden.

In september 2012 organiseerde Van Betten de eerste ‘Nudge Leadership Challenge’ waarbij 120 young professionals met elkaar de strijd aangingen voor de titel ‘Best Young Leaders in Sustainability 2012’. In het najaar van 2013 werd hieraan vervolg gegeven met een tweede challenge. De winnaars wonnen daarbij een reis naar China met als thema ‘Crossing borders’. Jan van Betten richt zich met zijn expertise binnen het Green Team vooral op de kleine en grote ‘zetjes’ die het verduurzamingproces soms nodig heeft.

Jan van Betten tijdens eerdere missies van The Green Quest


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen