The Green Quest15 jun '16 17:24Aangepast op 11 jul '16 11:40

Harm Siemerink (Technisch Team): ‘Wereld te winnen door afval te scheiden’

Auteur: Didi Levison

‘Afval scheiden op stations moet meer gestimuleerd worden’. Dat zegt Harm Siemerink, namens SUEZ lid van het Technisch Team van The Green Quest. Siemerink verzorgt samen met andere experts van SUEZ en ENGIE de technische audit bij ProRail.

ProRail heeft zichzelf onder andere ten doel gesteld het hoofdkantoor en de verkeersleidingspost in Utrecht klimaatneutraal te maken. Daarnaast wil ProRail dat de ‘spoorbaan van de toekomst’ nul op de meter heeft staan, dat wil zeggen dat bijvoorbeeld alle seinen, wissels en overwegen energieneutraal bedient moeten worden, door evenveel op te wekken als te gebruiken.

Duurzame afvalketen
‘Belangrijke doelstellingen’, vindt ook Harm Siemerink. Toch roept hij de directie van ProRail op ook te kijken naar mogelijkheden om de afvalketen te verduurzamen. Siemerink: ‘Elke dag maken duizenden mensen gebruik van het spoor. Zo ziet Siemerink kansen op het gebied van afval scheiden: ‘Thuis is het de normaalste zaak van de wereld om afval te scheiden, maar op kantoor gebeurt dit vaak niet. Door medewerkers van ProRail te stimuleren op de werkplek afval ook als grondstof te zien, kan ProRail een belangrijke bijdrage leveren aan de circulaire economie.’Siemerink vervolgt: ‘Koffiebekers, kantoorpapier en toiletpapier zijn al geschikt als grondstoffen’. 

Siemerink vindt het jammer dat afval  vaak een ‘ondergeschoven kindje’ blijft bij bedrijven. Hij ziet dan ook het liefst dat materialen beter worden gescheiden en daarnaast makkelijker worden ingezet om te hergebruiken.

Technisch Team
Het technische team van SUEZ en ENGIE verzorgt bij The Green Quest de technische metingen bij de missie bedrijven. Een belangrijke voedingsbodem voor de uiteindelijke adviezen van het bekende Green Team aan de missiebedrijven. Siemerink: ‘Meten is weten. Wij doen al voor de kick off van de missie een eerste 0-meting. Dit is allereerst al een belangrijk uitgangspunt om de doelstellingen te kunnen formuleren.’

Tijdens de missie bij ProRail komen de technische experts geregeld bij elkaar om de voortgang van het project te monitoren. Projectleider Mark Beumer rapporteert de bevindingen van het technisch team aan de Green Team leden. Op 7 juli presenteert het Green Team het adviesrapport aan de directie van ProRail.

Heb jij ideeën over hoe ProRail ingezet kan worden als grondstof voor een nieuw product, twitter dan #thegreegquest.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen