The Green Quest6 jul '16 17:01Aangepast op 11 jul '16 11:39

Jan van Betten: 'Zelfrijdende auto's worden aanvulling op OV'

Auteur: Ruth Van der Vlugt

Reizigers van het OV gebruiken steeds vaker de OV-fiets om van deur tot deur te reizen. Volgens Nudge-directeur Jan van Betten is aanvullend vervoer een uitkomst voor de gemiddelde treinreiziger: 'Over 10 tot 15 jaar zal de zelfrijdende auto de treinreiziger van station tot deur brengen.'

Van Betten weet waar hij het over heeft. Minstens drie keer per week reist hij met de trein. ’Een auto in de Randstad is een ramp. Het is duur en het neemt veel tijd in beslag als er file staat.’  Van Betten vindt het fijn om met de trein te reizen, maar ziet ook verbeterpunten. ‘Ik zie dat afval op stations nog niet gescheiden wordt ingezameld. Zonde, want juist dat afval kan op een goede manier de keten worden teruggebracht als grondstof.’

Ketensamenwerking

Volgens van Betten liggen de echte kansen voor verduurzaming bij cultuurverandering. ‘Je kunt tien ideeën uitwerken: Van zonnepanelen op de rails tot het zaaien van bloemen in de berm. Maar de echte verandering vindt plaats als de hele organisatie mee gaat. Daarvoor heb je draagvlak nodig.’

Volgens Van Betten biedt het uitbreiden van de CO2-prestatieladder een mooie kans voor Prorail om zijn leveranciers mee te krijgen. ‘Prorail is een van de grootste aanbesteders van Nederland. Het is daarom mooi dat ze mede initiator zijn geweest van de Co2-prestatieladder, maar volgens mij gaat duurzaamheid verder dan CO2 besparing. Een uitbreiding van de Co2-prestatieladder zou daarom een mooi idee zijn.’

Jonge Nudgers

De directeur van consumentenplatform Nudge gelooft in de kracht van onderop en ziet hierin een belangrijke rol weggelegd voor de jongere generatie. Nudge organiseert niet voor niets ieder jaar de ‘Nudge Global Leadership Challenge’, waarin jonge denkers worden uitgedaagd mee te denken over vraagstukken van deze tijd. Dit jaar organiseren we tijdens de Nudge Global Leadership Challenge ook een Summit. Daarin worden alle deelnemers en hun CEO’s uitgedaagd na te denken over duurzaamheid en vrede. Zo willen we kijken of er ook sancties moeten komen voor ecocide. Door daar met de overheid en het bedrijfsleven over na te denken, hopen we pas echt impact te kunnen creëren.’

Heb jij ideeën over hoe ProRail verder kan verduurzamen? Twitter dan #thegreenquest.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen