The Green Quest15 jul '16 18:47Aangepast op 18 jul '16 00:06

'Nieuwe vorm van samenwerking levert duurzame businessmodellen op'

Auteur: Ruth Van der Vlugt

The Green Quest heeft met succes de 8e missie afgerond. Met een besparing van zeker 450.000 euro op jaarbasis op de energie- en afvalrekening bewijzen de experts dat ook ProRail meer profijt uit duurzaamheid kan halen.

Een van de initiatiefnemers van The Green Quest is Frans van den Boorn, marketing en sales verantwoordelijke bij ENGIE. Met trots blikt hij terug op de 8 missies: ‘Het is interessant om te zien hoe elk bedrijf ander is en daardoor anders kijkt naar duurzaamheid. Wat The Green Quest daarbij zo bijzonder maakt is dat we vaak net het laatste zetje geven om organisaties aan de slag te laten gaan met bepaalde duurzame oplossingen’. 

Als voorbeeld noemt Van den Boorn de inzet van duurzame ‘dwarsliggers’ op het spoor. ‘Het is een interessant idee om zonnepanelen neer te leggen op dwarsliggers. Een idee waar ze wellicht ook al eerder over hebben gedacht, maar die ze nu pas echt uit gaan voeren’. 

Het geheim van het succes van The Green Quest schuilt volgens Van den Boorn ondermeer in de unieke samenwerking. ‘Het is een unieke samenwerkingsvorm tussen ENGIE, SUEZ, het Green Team en de FD Mediagroep, waarbij we gezamenlijk het verschil willen maken. Bedrijven als ENGIE  en SUEZ vinden het belangrijk zich nog beter te profileren op het gebied van duurzaamheid. De FD Mediagroep kickt > op de content en de Green Team leden zitten er grotendeels  vanuit hun idealistische kijk op de nieuwe economie’. 

De grootste uitdaging bij The Green Quest is volgens Van den Boorn niet de technische audit maar de cultuurverandering die bij bedrijven dient te worden gerealiseerd. ‘We moeten extra druk blijven uitoefenen op de uitvoering. ABN AMRO geeft daarin als (ex) missie kandidaat een mooi voorbeeld. De projectmanager bij ABN AMRO krijgt van zijn werkgever een Concrete target op het uitvoeren van de doelstellingen’

Op de vraag of The Green Quest over 5 jaar nog nodig is reageert Van Den Boorn genuanceerd: ‘Duurzaamheidsinvesteringen die zich terugbetalen binnen 5 jaar zijn wettelijk verplicht. Toch blijven bedrijven achter. Het blijft zware kost voor ze’. Van den Boorn ziet daarom graag dat The Green Quest zich verder uitbreidt. ‘Het lijkt mij prachtig als bij elke missie meerdere bedrijven betrokken zijn. Denk aan een bedrijf dat actief helpt bij het maken van die cultuurverandering. Of een bank die financiering van duurzame oplossingen mogelijk maakt.’

 


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen