BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
101

Groeiend Heineken ziet lastige omstandigheden

  • ANP Nieuws
woensdag 10 februari 2016, 7:53

AMSTERDAM (ANP) - Heineken heeft afgelopen jaar meer bier verkocht dan in 2014 en verwacht dit jaar verder te groeien.

ANP
ANP

De marktomstandigheden worden echter steeds lastiger, waarschuwde de bierbrouwer woensdag.

Heineken voerde de bierverkoop afgelopen jaar met 2,3 procent op. De omzet steeg daarbij, mede door gunstige wisselkoersen, met 6,5 procent naar 20,5 miljard euro. Op eigen kracht werd een plus van 3,5 procent gerealiseerd. De nettowinst (beia) ging met 16 procent omhoog naar 2 miljard euro.

De verkopen gingen in alle regio's omhoog, met uitzondering van Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa. Vooral in Rusland en Nigeria liepen de verkopen terug. Beide landen kampen met grote economische problemen, onder meer door de daling van de olieprijs.

Steeds uitdagender

In Noord- en Zuid-Amerika namen de verkopen met 5 procent toe. In Azië werd een plus van 6 procent geboekt, ondanks krimp in China en Indonesië. De bierverkoop in Europa groeide vorig jaar met 1 procent, onder meer dankzij bescheiden groei in Nederland.

Heineken verwacht dit jaar de omzet en winst verder te kunnen laten groeien, hoewel de omstandigheden waarin dat moet gebeuren,,steeds uitdagender'' worden. Dat geldt vooral voor de Afrikaanse markt, zei financieel directeur Laurence Debroux tegen AFN. Daarnaast blijven de prijzen vooral in Europa onder druk staan door de vergrijzing en de zwakke economische groei.

Grote evenementen

Ondanks tegenwind in het afgelopen jaar houdt Heineken vertrouwen in de opkomende markten. ,,Alle ingrediënten voor groei zijn daar aanwezig'', aldus Debroux. ,,De middenklasse groeit en de bevolking in de steden wordt ook steeds groter.'' Ze wees daarbij vooral op Mexico en Vietnam als veelbelovende markten.

Verder weet Heineken volgens Debroux steeds beter te profiteren van de grote evenementen die het concern sponsort. Vorig jaar profiteerde de brouwer van acties rond de nieuwe James Bond-film en het WK rugby. Dit jaar verwacht de brouwer de vruchten te plukken van onder meer het EK voetbal en de Olympische Spelen, hoewel het concern die evenementen niet zelf sponsort.

Belangrijke groeimarkten

De investeringen, onder meer in de brouwerijen, komen dit jaar waarschijnlijk een kwart hoger uit dan in 2015. Daarbij wordt vooral gekeken naar belangrijke groeimarkten. Afgelopen jaar wist Heineken onder meer marktaandeel te winnen in Brazilië, Vietnam en Polen. Ook in de Verenigde Staten kreeg het Nederlandse concern een stevigere positie.

Aandeelhouders kunnen uitzien naar een dividend dat met 1,30 euro per aandeel 18 procent hoger is dan vorig jaar. Hiervan is 0,44 euro per aandeel al in augustus uitgekeerd.

Economie
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

'Kabinet laat minimumloon eerder stijgen; AOW ook verhoogd'

Ondanks oorlog groeit Russische economie

Knot: ECB moet rente in juli verhogen naar kwart procent

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Oekraïne-update woensdag, dag 84

Crypto Update: De stresstest van Tether

Google failliet in Rusland

Onze vertrouwelijke chats lopen gevaar door Europa (!) en geheime diensten

BREEKT | Verhaal van Rutte over zijn sms’jes is totaal ongeloofwaardig

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden