
De vakbonden zijn traditioneel erg goed vertegenwoordigd bij de NS en zijn erg machtig bij het spoorbedrijf.
In februari had het provinciebestuur NS-dochter Abellio aangewezen als vergunninghouder. Maar Limburg kwam daarop terug toen bleek dat Abellio het spel niet eerlijk had gespeeld.
FNV-bestuurder Huub van den Dungen vindt dat de NS zijn betrouwbaarheid heeft verloren met dit ,,fiasco''. Hij ziet Huges niet als de man die dat vertrouwen kan herstellen, bevestigde Van den Dungen woensdag na berichtgeving van de Limburgse kranten. De bond heeft de centrale ondernemingsraad van de NS geadviseerd zich ook tegen Huges te keren.
OR
OR-voorzitter Gerard Wold beraadt zich nog op een stellingname. Daarvoor zal de ondernemingsraad eerst in overleg moeten. ,,Als de grootste vakbond van Nederland met een advies komt, moet je dat altijd serieus nemen.''
Dat de NS de aanbesteding aan de neus voorbij zag gaan, noemt Wold een klap voor het bedrijf. Wat alle consequenties zijn van het mislopen van de opdracht is volgens Wold alleen nog niet helemaal te overzien.
Schadeclaim
De hele gang van zaken in Limburg krijgt mogelijk nog een staartje voor de NS. De provincie Limburg wil een schadeclaim indienen bij Abellio, werd dinsdag bekend. De NS-dochter kreeg namelijk geheime informatie van een oud-directeur van vervoerder Veolia, de huidige verantwoordelijke voor het Limburgse ov. Het Openbaar Ministerie (OM) liet in april al weten te kijken of er aanknopingspunten zijn voor een strafrechtelijk onderzoek.
De NS stelt in een reactie dat de teleurstelling binnen het bedrijf groot is. ,,Het signaal van FNV valt in die zin ook goed te begrijpen'', zegt de spoorvervoerder. ,,Collega’s die klaar stonden om treinen te gaan rijden in Limburg hebben allemaal in 2012 een werkgarantie gekregen. De gevolgen voor medewerkers blijven daardoor beperkt. De komende tijd gaan we hierover binnen NS verder in gesprek.''