Licht hogere jaaromzet Procter & Gamble
CINCINNATI (AFN/BLOOMBERG) - Het Amerikaanse Procter & Gamble (P&G), fabrikant van merken als Braun, Gillette, Duracell en Pampers, heeft in het afgelopen gebroken boekjaar de omzet licht verhoogd tot 84,2 miljard dollar (63,6 miljard euro).
CINCINNATI (AFN/BLOOMBERG) - Het Amerikaanse Procter & Gamble (P&G), fabrikant van merken als Braun, Gillette, Duracell en Pampers, heeft in het afgelopen gebroken boekjaar de omzet licht verhoogd tot 84,2 miljard dollar (63,6 miljard euro). Dat maakte de maker van consumentenproducten donderdag bekend.
De omzet kreeg steun van hogere verkopen en gestegen prijzen, maar daar stonden wel negatieve wisselkoerseffecten tegenover. De nettowinst steeg in het afgelopen boekjaar met 5 procent naar 11,3 miljard dollar. De onderliggende winst per aandeel nam met 5 procent toe tot 4,05 dollar. P&G had in april een winstverwachting afgegeven van 3,96 tot 4,04 dollar per aandeel.
Voor het boekjaar 2013/2014 gaf P&G aan op een totale omzetgroei van 1 tot 2 procent te rekenen. De onderliggende winst per aandeel neemt naar verwachting met 5 tot 7 procent toe.
Lafley
Over het afgelopen kwartaal bedroeg de omzet 20,7 miljard dollar en werd een nettowinst behaald van bijna 1,9 miljard dollar. Daarmee lag de winst 48 procent lager dan een jaar eerder, toen het bedrijf profiteerde van de verkoop van het chipsmerk Pringles aan Kellogg. De onderliggende winst per aandeel van 79 cent was iets beter dan analisten in doorsnee hadden verwacht.
P&G wordt sinds mei geleid door topman Alan George Lafley, die de gepensioneerde Bob McDonald opvolgde. Lafley was van 2000 tot 2009 ook al bestuursvoorzitter van het concern.