ANP14 mrt '13 18:13Aangepast op 14 mrt '13 19:50

Meer winst bij gelijke omzet voor Brill

ANP
ANP

LEIDEN (AFN) - Wetenschappelijk uitgever Brill heeft vorig jaar meer winst behaald bij een vrijwel gelijk gebleven omzet. Dat maakte het bedrijf donderdag bekend.

De totale winst kwam uit op 5,7 miljoen euro, tegen 3,3 miljoen euro in 2011. Het leeuwendeel daarvan, 3,4 miljoen euro, kwam echter voor rekening van activiteiten die Brill vorig jaar heeft afgestoten. De winst uit voortgezette activiteiten bedroeg 2,3 miljoen euro, tegen 2,8 miljoen euro een jaar eerder.

Brill behaalde een omzet van van 27,5 miljoen euro. De activiteiten die Brill ook nu nog bezit, realiseerden in 2011 een omzet van 27,4 miljoen euro.

Overnames

De uitgeverij deed vorig jaar ook vijf overnames. ,,Deze strategisch gekozen acquisities hadden in 2012 nog een marginale invloed op omzet en resultaat, maar zullen in 2013 daaraan bijdragen'', liet het bedrijf weten. ,,Zo'n 8 tot 9 ton op jaarbasis'', aldus topman Herman Pabbruwe desgevraagd tegen het ANP.

Brill stelt een cashdividend voor van 1,08 euro per aandeel, licht hoger dan een jaar eerder. De opbrengst van de verkoop van bezittingen wordt vooralsnog vooral bestemd voor aankoop van vervangende activa en uitbreiding van de reeds bestaande activiteiten, aldus de uitgeverij. Pabbruwe constateert dat er zich zo af en toe overnamekansen voordoen. ,,Kralen rijgen is het, en we praten altijd wel met partijen''. Brill hoopt dat zich ook grotere mogelijkheden voor zullen doen, met een omzet van 3 tot 6 miljoen euro.

Bibliotheekbudgetten

Het is volgens Brill nog te vroeg in het jaar om concrete uitspraken te doen over de ontwikkeling van omzet en resultaat in 2013. De onderneming blijft ,,op groei van omzet en resultaat sturen''. Pabruwwe specificeert dat in een ,,lichte groei van circa 3 procent op autonome basis.''

Wel vreest Brill, gezien de economische vooruitzichten in een groot aantal landen die voor de uitgever van belang zijn, dat de bibliotheekbudgetten beperkt zullen zijn. Volgens de topman speelt dit probleem vooral op geografisch vlak. Zuid-Europa, Spanje, daar knelt het. ,,Maar we zijn het meest kwetsbaar in markten als de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland. Als het daar gaat tegenzitten dan ga je het echt voelen''.

Gerelateerde artikelen