ANP17 jan '13 07:08Aangepast op 17 jan '13 08:06

Omzetstijging voor Ahold

ANP
ANP

AMSTERDAM (AFN) - Ahold heeft in het vierde kwartaal van 2012 een hogere omzet behaald dan een jaar eerder. Dat maakte het moederconcern van Albert Heijn donderdag bekend in een tussentijds handelsbericht.

Ahold rapporteerde een geconsolideerde netto-omzet van 7,8 miljard euro, een stijging van 7,5 procent. Bij constante wisselkoersen is er sprake van een groei van de opbrengsten met 5,1 procent. Over heel 2012 bedroeg de omzet 32,8 miljard euro, 8,5 procent meer dan in 2011.

In de Verenigde Staten stegen de opbrengsten met 4,3 procent tot 6,1 miljard dollar. Dat komt volgens de onderneming onder meer door de manier waarop er werd gereageerd op de superstorm Sandy. Volgens een zegsman werd er veel gehamsterd en waren de winkels daarvoor ook goed uitgerust. Water, batterijen en ingeblikt voedsel waren bijvoorbeeld populair. Sandy had uiteindelijk een effect van 1 procentpunt op de omzetstijging in het vierde kwartaal van 4,3 procent. Dat werd echter deels tenietgedaan door een negatief kalendereffect tijdens de kerstdagen.

Etos

In Nederland dikte de omzet met 7,7 procent aan tot 2,7 miljard euro in het vierde kwartaal. Dat kwam met name door de toevoeging van 15 voormalige C1000/Jumbo-winkels die in het tweede halfjaar van 2012 werden omgebouwd. Etos presteerde ,,teleurstellend'', terwijl Bol.com een ,,sterk kwartaal'' meemaakte.

Albert Heijn wist zijn marktaandeel te vergroten. Naar eigen zeggen presteren de eerste drie Albert Heijn Pick Up Points voor onlineboodschappen in Nederland ,,boven verwachting''. In België zijn inmiddels 11 Albert Heijn-winkels geopend. Het marktaandeel van Albert Heijn-supermarkten in Nederland kwam in 2012 uit op 33,7 procent, zo blijkt uit voorlopige cijfers van onderzoeksbureau Nielsen. Dat is een toename van 0,2 procentpunt ten opzichte van 2011.

Gerelateerde artikelen