BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
ANP

Kapitein Costa Concordia moet terechtstaan

woensdag 22 mei 2013, 14:49 Update: woensdag 22 mei 2013, 18:16

GROSSETO (ANP) - Er is voldoende bewijs voor een proces tegen Francesco Schettino, de Italiaanse kapitein van het rampschip Costa Concordia. Dit heeft een rechter-commissaris in Grosseto woensdag beslist. De rechtszaak begint op 9 juli in de Toscaanse havenstad. Bij de ramp kwamen 32 mensen om het leven.

Schettino moet terechtstaan voor dood door schuld, het toebrengen van lichamelijk letsel, het veroorzaken van een scheepsramp en het vroegtijdig verlaten van het schip. Dat meldde het Italiaanse persbureau ANSA. Hij kan tot 20 jaar cel krijgen.

Schettino is de afgelopen maanden in voorbereidende hoorzittingen uitgebreid gehoord. Hij probeerde onder een proces uit te komen door te proberen een deal te sluiten met het Openbaar Ministerie, maar de aanklagers gingen daar niet op in. Vorige week zei Schettino nog dat zijn handelswijze meer dan 4000 mensen het leven had gered en vroeg om een nieuw onderzoek.

Isola del Giglio

Het cruiseschip Costa Concordia voer op 13 januari 2012 te dicht langs het Toscaanse eiland Isola del Giglio. Het schip sloeg lek op een rots en kapseisde. Schettino verliet het schip al toen de evacuatie van de passagiers nog aan de gang was. Hij zei dat hij per ongeluk in een reddingsboot was gevallen. Schettino is door Italiaanse media omgedoopt tot ,,kapitein lafaard''.

De kustwacht sommeerde Schettino om terug aan boord te gaan, maar de kapitein zei dat dat niet kon. De geluidsopname van het gesprek tussen Schettino en de kustwacht is vaak uitgezonden op radio en tv in Italië. ,,Vada a bordo, cazzo!'' (Ga aan boord, verdomme!) is een bekende uitspraak geworden; er zijn veel T-shirts met dat opschrift verkocht.

Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Huizenprijzen blijven maar stijgen

'Kabinet moet ook perspectief bieden'

In de Middag | 11 januari

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Kort en klein

'DNB heeft een blinde vlek voor de huursector'

26 januari | Avondklok leidt weer tot rellen

Het Nationale Arbeidsmarktdebat

Topgast | Patricia Bruijning-Verhagen, kinderarts en epidemioloog UMC Utrecht

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play