BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
ANP

Neckermann.com in Benelux klaar voor groei

woensdag 23 maart 2011, 16:58 Update: woensdag 23 maart 2011, 17:34

AMSTERDAM (AFN) - Na een grondige herstructurering is postorderbedrijf en internetwinkel Neckermann.com Benelux klaar voor groei. Topman Kurt Staelens is optimistisch. ,,We groeien sneller dan de onlinemarkt en dat willen we blijven doen'', aldus de topman woensdag tegen het ANP, die uitgaat van een dubbelcijferige groei.

De 41-jarige Staelens kwam in het najaar aan het roer bij de Nederlandse en Belgische activiteiten van Neckermann.com. Hij trof een verlieslatende organisatie aan en een te groot en niet-werkbaar managementteam. Dat dunde hij uit en hij schrapte onder meer in het aantal catalogi om meer klanten te trekken naar de kostenarmere onlineactiviteiten.

De kosten voor de catalogi komen overeen met 17 procent van de omzet. Voor de onlineactiviteiten ligt dit percentage flink lager, op 4 procent. Maar de overbekende, dikke catalogus zal niet verdwijnen, aldus Staelens. Volgens de topman lokt de gids bezoekers naar de website. Bovendien zijn er klanten met grote maten, ouderen en drukbezette gezinnen met kinderen die de catalogi veel gebruiken, maar dit aantal groeit niet.

Nieuwe klantengroepen

De groei zit voor Neckermann.com toch echt in het aanspreken van nieuwe klantengroepen. De onlineactiviteiten trekken vooral een jonger, rijker en mannelijker publiek naar de website. De onlinemarkt groeide in Nederland vorig jaar met 9,2 procent en in België met 13,5 procent. Vooral in de minder ontwikkelde Belgische markt ziet Neckermann.com kansen. Op dit moment gaat 70 procent van alle bestellingen in Nederland via de website; 30 procent komt via de catalogi binnen. In België ligt de verhouding ongeveer fiftyfifty, maar verschuift die ook langzaam richting de 70/30, aldus Staelens.

Het aanbod van Neckermann.com strekt zich uit van (bad-)mode via laptops tot boxsprings, maar het gemis van een entertainmentaanbod is wel groot, erkent Staelens. Neckermann verkoopt geen boeken, dvd's of cd's en juist de nieuwe klanten zijn hierin ook geïnteresseerd. Staelens sluit niet uit dat dit nog komt, maar het staat niet op de agenda voor 2011. Dit jaar zet het bedrijf onder meer in op het verbeteren van de 24-uursbezorgdienst, het aantrekken van grote A-merken en het verbeteren van de prijs-kwaliteitverhouding.

Rode cijfers

De financiële en economische crisis heeft er mede voor gezorgd dat Neckermann.com in de rode cijfers terechtkwam. ,,De consument is zeker de afgelopen twee jaar meer gevoelig geweest voor aanbiedingen.'' Daarnaast moest het bedrijf echt de koers verleggen van een klassiek postorderbedrijf naar een online retailer. De herstructurering was dan ook noodzakelijk en heeft haar vruchten inmiddels afgeworpen, aldus de topman.

,,We schrijven weer blauwe inkt.'' Concrete cijfers wilde Staelens niet geven. Over 2009 bedroeg de omzet van de totale groep 1,3 miljard euro. De Nederlandse en Belgische activiteiten zijn goed voor ,,rond de 20 procent'', wat neerkomt op een jaaromzet van ongeveer 260 miljoen euro. Jaarcijfers over 2010 zijn niet bekend. ,,We zijn nu klaar om marktaandeel te winnen en dubbele groeicijfers te laten zien.''

Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Liveblog | Miljarden extra coronasteun

Huizenprijzen blijven maar stijgen

'Kabinet moet ook perspectief bieden'

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Niks Kat in het Bakkie, de Democraten zijn verdeeld

KLM zet Tweede Kamer onder druk om coronatesten

Opinie | Macht en tegenmacht

#21 De Calabrese maffia zit overal

BREEKT | 'Het nieuwe pakket aan coronamaatregelen leidt tot een mentale breakdown'

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play