ANP7 sep '12 18:37

Waarom is het personeel van Lufthansa boos?

FRANKFURT (AFN) - Stewardessen en stewards van Lufthansa hebben vrijdag 24 uur lang het werk neergelegd. De Duitse luchtvaartmaatschappij was gedwongen ruim de helft van de vluchten te schrappen. Hier waren 100.000 passagiers de dupe van. Waar gaat het conflict nu eigenlijk om?

De actievoerders, die zijn aangesloten bij vakbond UFO, eisen 5 procent loonsverhoging. De directie wil niet verder gaan dan 3,5 procent. Maar er speelt meer. Lufthansa ziet zich door de toenemende concurrentie in de luchtvaartsector gedwongen om fors te snijden in de kosten.

Dat wil Lufthansa ook doen door uitzendkrachten in te zetten in Berlijn. Zij kunnen later met pensioen dan de vaste krachten en hebben minder carrièremogelijkheden dan hun collega's in vaste dienst. De luchtvaartmaatschappij zei vrijdag dat zij op het vliegveld van Berlijn geen ingehuurde stewards en stewardessen meer zal inzetten.

Nieuw loongebouw

Lufthansa wil ook een nieuw loongebouw invoeren, wat voor de goed betaalde leidinggevenden onder de stewards nadelig uitpakt. Lufthansa heeft ongeveer 18.000 man cabinepersoneel in dienst. Onder hen zijn bijna 3300 leidinggevenden. Hun salaris kan, als zij alleen in Europa vliegen, oplopen tot ruim 71.000 euro per jaar. Vliegen zij de oceaan over, dan is het loon nog hoger. Ter vergelijking: een 'gewone' steward verdient maximaal 63.400 euro. Dat is inclusief toelagen.

Daarnaast wil Lufthansa ook een prijsvechter in de markt zetten. De maatschappij moet 1,5 miljard euro in het laatje brengen. Werknaam is: Direct4U. De huidige budgetmaatschappij Germanwings van Lufthansa moet daarin opgaan. Zo'n 1200 medewerkers van Lufthansa kunnen daar aan de bak. Krijgen zij eerst nog hun huidige salaris, op middellange termijn wil Lufthansa dat meer in lijn brengen met het loon van de medewerkers van de huidige budgetmaatschappij.

Strijdpunten

Andere strijdpunten zijn onder meer pauzeregelingen, toelagen en de duur van de werkweek.

Het was inmiddels de derde staking in 8 dagen bij Lufthansa. De actie kost Lufthansa 10 miljoen euro.

Niet alleen bij Lufthansa is het hommeles. In heel Europa hebben luchtvaartmaatschappijen last van hoge brandstofprijzen, stijgende belastingen en concurrentie. Nadat de omvang van het Europese vliegverkeer in de jaren 2004-2011 een enorme vlucht nam, vlakt de groei nu af. Onder meer door vluchten te schrappen en te snijden, proberen de luchtvaartmaatschappijen het hoofd boven water te houden. Ook het Nederlands-Franse Air France-KLM zit in de rode cijfers en moet reorganiseren.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen