ANP16 feb '12 12:46

'Gebrek aan regie op spoorsector'

DEN HAAG (ANP) - De minister van infrastructuur heeft de afgelopen jaren geen adequate regie gevoerd over de samenhang binnen de spoorsector. Sinds het splitsen van NS en spoorbeheerder ProRail (1995) is die samenhang niet vanzelfsprekend aanwezig. Dat concludeerde donderdag de parlementaire commissie die de afgelopen maanden onderzoek heeft gedaan naar onderhoud en innovatie van het Nederlandse spoorstelsel.

Minister Melanie Schultz is in dit kabinet verantwoordelijk voor infrastructuur. Volgens de commissie moet zij ,,haar systeemverantwoordelijkheid waarmaken en een stevigere, samenbindende positie innemen in de aansturing van de spoorsector''. Volgens de denktank, onder voorzitterschap van Attje Kuiken (PvdA), kan zij die rol onder meer vervullen door in de vervoerconcessie met NS scherpere afspraken te maken. De commissie vindt het bijvoorbeeld onbestaanbaar dat op de nieuwe Hanzelijn (Zwolle-Lelystad) het nieuwe Europees beveiligingssysteem ERTMS is geïnstalleerd, maar dat NS zijn materieel daar niet op aanpast.

Door ERTMS kunnen op een veilige manier meer treinen op het spoor rijden en ook nog eens harder. Ook om reistijdwinst tussen de noordelijke provincies en de Randstad is het systeem daarom daar aangelegd. Het tracé is gebouwd op een maximumsnelheid van 200 kilometer per uur, maar omdat NS treinen niet ombouwt, wordt de maximumsnelheid 140 kilometer per uur. De commissie noemt dat ongewenst.

Rijksdienst

De commissie vindt verder dat een langetermijnvisie op het spoor ontbreekt, dat de minister en ProRail keuzes maken op basis van ondeugdelijke informatie en dat de spoorbeheerder meer kennis in eigen huis moet hebben en houden. Onder meer door deze constatering vindt de commissie dat er ernstige zorgen zijn over behoud van een goede spoorkwaliteit. De Kamer heeft te weinig instrumenten om dit goed te kunnen controleren.

In het rapport staat een aanbeveling dat onderzocht moet worden of de spoorsector op termijn anders moet worden ingericht. Zo zou ProRail een rijksdienst kunnen worden, zoals Rijkswaterstaat.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen