ANP15 okt '12 20:34Aangepast op 15 okt '12 21:15

LVMH ziet omzetgroei afzwakken

PARIJS (AFN) - De producent van luxe goederen LVMH zag de omzet in het derde kwartaal met 6 procent stijgen tot 6,9 miljard euro. De stijging was minder groot dan in de voorgaande kwartalen. In het tweede kwartaal was de omzet 8 procent hoger en in het eerste kwartaal zelfs 12 procent. Dit maakte LVMH, bekend van onder meer het merk Louis Vuitton, maandag bekend.

LVMH, eigenaar van Moët & Chandon champagne, Hennessy cognac en van modemerken Celine, Fendi en Kenzo, zei dat het ondanks ,,de economische teruggang in Europa'' vertrouwen houdt in het jaar 2012. Het concern gaf nog geen details over de verkopen van zijn merk Louis Vuitton, dat goed is voor 75 procent van de omzet van de modeartikelen en lederwaren van de groep.

De slechte nieuws kwam gelijktijdig met de voorspelling van adviesbureau Bain & Co dat de wereldwijde omzetgroei van luxe goederen scherp afzwakt tot 5 procent dit jaar vergeleken met 13 procent vorig jaar. Dat komt vooral omdat Chinese en Europese consumenten de hand op de knip houden, zegt het bureau.

Ook het luxe kledingmerk Burberry waarschuwde eerder al voor moeilijker marktomstandigheden wereldwijd en in China in het bijzonder. Maar andere grote producenten als Hermes en Prada zeggen nog geen last te hebben van een afzwakkende vraag naar luxe goederen.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen