TomTom ziet sterke groei Business Solutions
AMSTERDAM (AFN) - TomTom Business Solutions ziet het aantal gebruikers van zijn vlootmanagementsystemen dit jaar met zo'n 30 tot 40 procent stijgen. Dat zei directeur Thomas Schmidt van het onderdeel dat zich richt op de zakelijke markt maandag.
,,We verwachten net als andere jaren twee keer sneller te groeien dan de markt'', stelde Schmidt. ,,Wij profiteren juist van de crisis, want bedrijven willen dan kosten besparen. Dat kan met onze systemen.''
Business Solutions is een snelgroeiend onderdeel van TomTom. Terwijl de totale omzet van het bedrijf vorig jaar met zo'n 16 procent op jaarbasis daalde, groeide Business Solutions met 20 procent. Het onderdeel was vorig jaar goed voor 5 procent van de totale omzet.
Nog niet volwassen
De markt voor vlootmanagementsystemen is in tegenstelling tot de navigatiekastjes voor consumenten nog niet volwassen, legde Schmidt uit. Van alle commerciële auto's heeft slechts 5 tot 20 procent een vlootmanagementsysteem aan boord, afhankelijk van de markt. Met zo'n systeem kan onder meer worden bijgehouden waar de verschillende auto's van een bedrijf zich bevinden en wat hun rijgedrag is. Dat zorgt volgens TomTom niet alleen voor een lagere benzinerekening. Ook kunnen bedrijven hun vloot en dus hun personeel efficiënter inzetten, waardoor er op personeelskosten kan worden bespaard.
In zowel Europa als de Verenigde Staten rijden volgens de directeur grofweg 30 miljoen commerciële auto's rond. In de Verenigde Staten heeft 5 miljoen een dergelijk systeem aan boord en in Europa nog maar 2,4 miljoen. TomTom telt nu 200.000 aangesloten vlootmanagementsystemen.
Gefragmenteerd
De concurrentie is volgens Schmidt gefragmenteerd op deze markt. ,,Er zijn meer dan duizend spelers, maar weinig die internationaal opereren. We concurreren op elke markt met andere lokale spelers. Sommigen richten zich bijvoorbeeld alleen op de transportsector, zoals Transics in België.''
In het transport en de logistieke sector ligt het gebruik van vlootmanagementsystemen volgens de directeur hoger dan bij de dienstverleners, namelijk rond de 40 tot 50 procent. ,,Bij dienstverleners zoals energiebedrijven is nog weinig aandacht voor kostenbesparingen via deze weg, omdat hun vloot een kostenpost is en geen kernactiviteit zoals bij transportbedrijven.''