BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
ANP

Veel bijval voor spoorbeslissing Schultz

vrijdag 18 november 2011, 15:55 Update: vrijdag 18 november 2011, 18:23
ANP
ANP

DEN HAAG (ANP) - De beslissing van minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) om ook na 2015 NS het hoofdspoor in Nederland te laten berijden, is vrijdag door veel betrokken positief ontvangen. Ook het plan om de hogesnelheidslijn (hsl) verder te integreren in het kernnet valt in goede aarde.

Door het plan blijft NS de belangrijkste reizigersvervoerder op het spoor. Dat bedrijf heeft wel een aantal harde toezeggingen moeten doen. Zo blijven intercity's op avonden in het weekeinde langer rijden, komen er meer spoorlijnen waar gegarandeerd elke 10 minuten een trein rijdt en worden alle treinen uitgerust met een toilet.

NS mag dan wel op het zogenoemde hoofdrailnet blijven rijden, dat net blijft niet helemaal intact. In Limburg mogen stoptreinlijnen, die binnen het hoofdspoor vallen, worden aanbesteed. NS kan en gaat daar ook op bieden, maar de kans bestaat dat andere bedrijven die diensten gaan aanbieden. In andere delen van het land gaat Schultz onderzoeken of dit scenario daar ook kan. Overigens zijn nu al decentrale vervoerders actief op lijnen buiten het kernnet.

Historische blunder

FNV Bondgenoten noemt het opknippen van het hoofdnet ,,een historische blunder''. Volgens de vakbond wordt de reiziger hier de dupe van omdat die te maken zou krijgen met onnodig overstappen, vertragingen en verschillende kaarttarieven. De bond is overigens wel tevreden met de beslissing om de concessie voor het hoofdspoor bij NS te laten.

Reizigersorganisatie Rover is daar ook blij mee. De organisatie is vooral gelukkig met het toevoegen van de hsl aan het kernnet. Die lijn leed verlies. Het reddingsplan van Schultz kost het ministerie 390 miljoen euro. Dat is veel minder dan de 2,4 miljard die het departement erbij was ingeschoten als de lijn failliet was gegaan.

Nopjes

De VVD-bewindsvrouw is in haar nopjes met deze oplossing. Volgens haar was ze al sinds haar aantreden bezig een regeling te treffen over deze lijn. Volgens haar is deze oplossing goedkoper dan ze aanvankelijk had begroot. Welk bedrag ze aanvankelijk in haar hoofd had, zei ze vrijdag niet.

Kamerlid Kees Verhoeven (D66) vertrouwt de rekensom van Schultz niet. Volgens hem is zij het spoor bijster. De PvdA wil weten wie de prijs voor deze deal gaat betalen en is ontevreden met het opknippen van het spoornet. SP, ChristenUnie en GroenLinks zijn overwegend positief.

Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Bidens nieuwe steunprogramma is totaal onnodig

Moet de baas appen in het verkeer ontmoedigen?

1 maart | Vaccinatie-prioriteiten van de GGZ

BREEKT | 'Een stem op Forum is verloren stem'

SolarWinds-hack was maar het topje van de ijsberg

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play