ANP8 mrt '12 12:06

Kosten voorlopig centraal bij Air France-KLM

PARIJS (AFN) - Kostenbesparingen en terugdringing van de schuld zijn de komende jaren de belangrijkste doelen van Air France-KLM. Met de huidige, zware marktomstandigheden en hoge brandstofprijzen wil het luchtvaartbedrijf geen risico's lopen, zo luidde donderdag de boodschap bij de presentatie van de jaarcijfers. Er moet hoe dan ook weer winst worden gemaakt.

Politieke onrust, economische onzekerheid en stijgende brandstofprijzen hebben Air France-KLM in 2011 hard geraakt. De luchtvaartgroep leed een operationeel verlies van 353 miljoen euro. Onder de streep bedroeg het tekort 809 miljoen euro. Vooral de kerosinerekening deed pijn. Het bedrijf moest 6,4 miljard euro afrekenen, 900 miljoen meer dan in 2010. Dit jaar komt daar naar verwachting weer ruim 1 miljard euro bij.

,,Over de brandstofprijzen hebben we nu eenmaal niets te zeggen'', zei topman Jean-Cyril Spinetta. Daarom kijkt het bedrijf scherp naar de kosten waar het wel invloed op heeft. Loonmatiging, een personeelsstop en een voorzichtig capaciteitsbeleid zijn nog maar het begin. De komende maanden gaat het bedrijf met de Franse en Nederlandse vakbonden in gesprek over maatregelen die tot meer efficiëntie moeten leiden.

Nauwelijks ruimte

Het bedrijf gaf nog weinig details prijs over die bezuinigingsoperatie, die in januari werd aangekondigd en in de tweede helft van dit jaar de eerste vruchten moet gaan afwerpen. Wel is duidelijk dat van het personeel meer inzet en flexibiliteit wordt gevraagd, terwijl voor loonstijging nauwelijks ruimte is. De investeringen, bijvoorbeeld in nieuwe vliegtuigen, komen op een beduidend lager pitje te staan dan de afgelopen jaren.

De maatregelen moeten helpen de schuld in 3 jaar tijd met 2 miljard euro te verlagen tot 4,5 miljard euro. Voor dit jaar mikt Air France-KLM op handhaving van de schuld op het huidige niveau van 6,5 miljard euro. ,,Maar als het nog beter kan, dan doen we dat'', zei financieel directeur Philippe Calavia.

Bij KLM is het nog steeds de bedoeling om 'de familie bij elkaar te houden', zei president-directeur Peter Hartman. Zijn evenknie bij Air France, Alexandre de Juniac, wilde niet vooruitlopen op eventueel banenverlies. ,,Daarvoor is het nog te vroeg.'' Vooral bij Air France worden verliezen geleden.

Gerelateerde artikelen