
AMSTERDAM (AFN) - Supermarktconcern Ahold heeft de omzet in het belangrijke vierde kwartaal van 2011 met 4,5 procent zien groeien. De netto-omzet kwam uit op 7,3 miljard euro, een fractie onder de verwachting van analisten. Ahold maakte de cijfers over het vierde kwartaal, waarin de feestdagen vallen waarvoor klanten veel inkopen doen, donderdag voorbeurs bekend.
Zowel in Nederland als de VS was er sprake van omzetgroei, maar die was in beide gevallen iets lager dan in het derde kwartaal. In de VS, waar Ahold meer dan de helft van zijn opbrengsten vandaag haalt, steeg de omzet met 5 procent naar 5,9 miljard dollar (bijna 4,6 miljard euro). De groei in winkels die langer dan een jaar open zijn, de identieke omzetgroei, bedroeg 3,9 procent.
In Nederland gingen de verkopen met 4,3 procent omhoog tot 2,5 miljard euro. De identieke omzet steeg met 2,9 procent. In Tsjechië en Slowakije, waar Ahold eveneens winkels heeft, daalde de omzet ten opzichte van dezelfde periode in 2010 met 3,5 procent.
Solide prestatie
Ahold liet weten ,,een solide prestatie'' te hebben geleverd, maar merkte op dat de marktomstandigheden nog steeds ,,uitdagend'' zijn. Klanten blijven volgens het concern voorzichtig met bestedingen.
Over heel 2011 haalde Ahold een omzet van 30,3 miljard euro. Dat is 2,5 procent meer dan in 2011. Zonder de wisselkoerseffecten tussen de euro en de dollar steeg de omzet met 5,5 procent.