Groeiplannen in VS drukken winst Delhaize
BRUSSEL (ANP) - Het Belgische supermarktconcern Delhaize heeft de winst in het vierde kwartaal flink zien dalen, vooral door kosten om onderdelen in de Verenigde Staten te herpositioneren. Daarnaast slaagde het bedrijf er amper in om hogere voedselprijzen door te berekenen aan zijn klanten. Dat bleek uit de donderdag gepresenteerde resultaten.
De nettowinst daalde, tegen constante wisselkoersen, met 49,5 procent tot 99 miljoen euro. De omzet steeg op dezelfde basis met 7 procent tot 5,64 miljard euro.
,,In de loop van 2012 zullen wij onze prijscompetitiviteit in de VS en in België verder verbeteren en daarbij gebruik maken van onze sterke huismerken, we zullen meer winkels openen, hoofdzakelijk in onze nieuwere formaten en regio's en onze winkelvernieuwingen versnellen'', aldus bestuurder Pierre-Olivier Beckers.
Crisis Griekenland
In zijn thuisland heeft het supermarktconcern het moeilijk. Niet alleen de omzet, ook de winst daalden. Bovendien verliest de keten marktaandeel bij de zuiderburen.
Last van de crisis in Griekenland heeft Delhaize niet naar eigen zeggen. Het concern, dat in het Zuid-Europese land ruim 250 winkels heeft, wist daar marktaandeel te winnen door nieuwe klanten binnen te lokken en daarmee de omzet op te krikken.