Campari verkoopt meer drankjes
MILAAN (AFN) - Het Italiaanse drankenconcern Campari heeft de omzet vorig jaar met 9,6 procent zien stijgen tot 1,27 miljard euro. De nettowinst kwam 1,9 procent hoger uit op 159 miljoen euro. Het bedrijf, bekend van de Cinzano-vermouth en het weinig alcohol bevattende drankje Crodino, maakte de jaarcijfers maandag bekend.
Campari kijkt terug op ,,zeer positieve resultaten'', zei topman Bob Kunze-Concewitz in een toelichting. De groei voltrok zich in alle markten en ook de verwachtingen voor dit jaar blijven ,,voorzichtig positief''. In Noord-en Zuid-Amerika, de grootste markt voor Campari, steeg de omzet 5,4 procent. In Italië stegen de verkopen 1,3 procent en in de rest van Europa 18,6 procent.
De groep profiteerde vooral van zijn licht alcoholische aperitief-drankje Aperol, dat een omzetgroei beleefde van bijna 39 procent. De soda-houdende drank is vooral populair in Duitsland, Oostenrijk en andere Europese markten waar het recentelijk werd gelanceerd. De verkopen van Cinzano-vermouth stegen 23,9 procent, het meest in Rusland en Argentinië.
Met de frisdranken ging het minder goed, de Campari-groep zag de omzet van dit segment met 0,3 procent teruglopen.