ANP24 aug '12 15:26

'Uitschakeling Oranje slecht voor radio'

ANP
ANP

UTRECHT (ANP) - De vroegtijdige uitschakeling van Nederland op het EK voetbal betekende een terugloop van de reclame-inkomsten van radiostations. Volgens Jan-Willem Brüggenwirth, directeur van onder meer Radio 538, lagen er een hoop goede ideeën voor Oranjespotjes op de plank, maar die konden allemaal niet doorgaan.

,,Leuk voor luisteraars, omdat de commercialblokken korter waren en er dus meer muziek te beluisteren viel. Maar deze deceptie kostte ons wel een maand aan reclame-inkomsten", aldus de radiobestuurder.

Vrijdag maakte het Radio Advies Bureau (RAB) cijfers bekend waaruit blijkt dat radiozenders de nettobestedingen aan reclame afgelopen 6 maanden op jaarbasis met 5,3 procent zagen dalen tot 103,3 miljoen euro. ,,Het eerste kwartaal waren de vooruitzichten nog goed, maar in het tweede kwartaal vielen onze inkomsten terug", licht Brüggenwirth toe.

Crisis

De ervaring leert volgens hem dat het najaar vaak meer reclame-inkomsten oplevert dan het voorjaar, maar het moet nu wel heel raar lopen wil dit verschil nog worden goedgemaakt. ,,Je ziet dat adverteerders tegenwoordig steeds langer wachten met het inkopen van reclamezendtijd. Door de economische crisis is het nu gewoon even een slechte tijd. Daar hebben alle media last van."

De hoop van Brüggenwirth is daarom gevestigd op de zogeheten non-spot reclame. Adverteerders kiezen steeds vaker voor vormen van reclame buiten het traditionele commercialblok, bijvoorbeeld door hun merknaam tegen betaling te verbinden aan bepaalde radioprogramma's. De gegevens van RAB laten zien dat het marktaandeel van deze adverteerwijze de laatste 6 maanden met maar liefst 14 procent is toegenomen tot 6,5 miljoen euro.

Gerelateerde artikelen