BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
ANP

Air France-KLM duikt diep in het rood

donderdag 8 maart 2012, 7:39
ANP
ANP

PARIJS (AFN) - Air France-KLM is vorig jaar diep in de rode cijfers gedoken. Het Frans-Nederlandse luchtvaartconcern boekte in het kalenderjaar 2011 een nettoverlies van 809 miljoen euro, zo meldde het donderdag. Een jaar eerder bleef het verlies onder de streep nog beperkt tot 46 miljoen euro.

Vooral de hoge brandstofprijs deed Air France-KLM pijn, maar ook de eurocrisis, de onrust in de Arabische wereld en de aardbeving en tsunami in Japan speelden een rol. De omzet groeide wel met 4,5 procent tot 24,4 miljard euro, maar dat was lang niet genoeg om de stijgende kosten van met name kerosine te compenseren. De brandstofrekening steeg met ruim 900 miljoen euro.

Het luchtvaartbedrijf leed een operationeel verlies van 353 miljoen euro, tegen een positief bedrijfsresultaat van 28 miljoen euro in 2010. ,,2011 was een moeilijk jaar'', zei topman Jean-Cyril Spinetta in een toelichting. Dit jaar lijkt niet veel beter te worden. Het bedrijf voorziet aanhoudend moeilijke marktomstandigheden en een brandstofrekening die met nog eens 1,1 miljard euro toeneemt. Het heeft dan ook besloten geen dividend uit te keren.

Vacaturestop

Wel moeten in de tweede jaarhelft de kostenbesparingen die eerder dit jaar werden aangekondigd, effect gaan sorteren. Air France-KLM wil de kosten, buiten die van brandstof, de komende 3 jaar met 10 procent verlagen. De schuld moet met 2 miljard euro worden verminderd. Er geldt een vacaturestop, lonen stijgen niet of nauwelijks en over de hele linie wordt van het personeel meer inzet en flexibiliteit gevraagd.

Van ontslagen wil KLM-topman Peter Hartman evenwel nog niets weten. Uitgangspunt is volgens hem nog steeds om ,,de familie bij elkaar te houden.'' Het personeel is volgens hem graag bereid een paar stappen meer te doen om dat ook voor elkaar te krijgen. ,,Iedereen is erop gefocust om aan het werk te blijven.''

Wat investeringen betreft maakt Air France-KLM de komende tijd pas op de plaats. Oude vliegtuigen worden nog wel vervangen door nieuwere, zuinigere types. Maar ruimte voor uitbreiding van de vloot is er niet. Ook de capaciteit groeit de komende jaren veel minder dan nu het geval is. ,,Misschien zullen we op het moment dat het beter gaat er een tandje bij doen'', zei Hartman. Maar zolang de economische vooruitzichten troebel zijn, bereidt het bedrijf zich maar liever op het ergste voor.

Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

IMF waarschuwt voor versplintering wereldeconomie, pleit voor verlagen handelsbarrières

Oekraïense rechtbank veroordeelt Russische soldaat tot levenslang

'De zekerheid dat er altijd drinkwater is staat onder druk'

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Oekraïne-update maandag, dag 89

Groeit de oudste boom ter wereld in een ravijn in Chili?

YouTube verwijdert 9000 kanalen om desinformatie Oekraïne

Opinie | Spullensport

Sjaak Wijma (Zorginstituut Nederland) over de grenzen van de zorg

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden