BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
ANP

'Concept stores tegenhanger webwinkels'

dinsdag 6 maart 2012, 15:08
De nieuwe Apple-store in Amsterdam. ANP
De nieuwe Apple-store in Amsterdam. ANP

AMSTERDAM (AFN) - Concept stores, zoals de recent geopende Apple-store in Amsterdam, zijn een briljant idee. Ze halen nog veel meer dan retailzaken alles uit de kast om hun merk te promoten en te verkopen. ,,Consumenten komen ervoor uit hun luie stoel en daarmee is het de tegenhanger van internet geworden.'' Dat zegt merkendeskundige Paul Moers.

Amsterdam kent er nu een paar. Behalve de Apple-store is dat de Mini Brandstore (de auto's) en binnenkort komt ook koffiewinkel Starbucks naar de hoofdstad. Volgens Starbucks moeten we dat zien als een ,,laboratorium met een 'Slow Coffee Theater’, lokale architectuur, sociale ontmoetingsplekken en voedsel dat in de winkel wordt afgebakken.'' Een concept, dus. Paul Moers: ,,Ieder zichzelf respecterend merk moet een concept store hebben. Je trekt alle publiciteit van de wereld, kijk maar naar de opening van de Apple-store. Iedereen wil er zijn. Zo'n store is het vlaggenschip van het merk.'' De opening van de winkel aan het Leidseplein trok zoveel belangstellenden dat de mensen tot in het Vondelpark stonden te wachten.

,,Ik zie ze als touchpoint van de maatschappij. Mensen shoppen op internet, maar willen ook fysiek geraakt worden. Ze willen producten kunnen zien, pakken, omdraaien. In die zin zijn concept stores de tegenhanger van internet. Als je bereikt dat consumenten ervoor naar je toekomen, doe je het goed.'' Moers, van bureau pm.sms, begrijpt de keuze van de merken voor Amsterdam wel. ,,Amsterdam is zelf ook een merk, dus dat is een volstrekt logisch besluit. De stores helpen ook de rest van de winkels in de stad.''

'Totaalbelevingswinkel'

,,Heel veel winkels focussen zich op hun webshops, hun klanten kopen op internet. Maar grote winkels gaan terug naar het fysieke en maken er een totaalbeleving van.'' Dat zegt Eduard Dirkzwager, van bureau Merkator, dat zich onder meer bezighoudt met citymarketing. Hij vindt het logisch dat grote Europese steden dit soort winkels naar zich toe trekken. ,,Steden ontwikkelen zich steeds meer tot ontmoetingsplekken. Daar past zo'n totaalbelevingswinkel heel goed in. In een concept store kun je je als klant helemaal onderdompelen. Je kunt ter plekke iets kopen, wat je misschien eerder op internet hebt gezien. En, ook heel belangrijk: je kunt zeggen dat je er geweest bent.''

Volgens Dirkzwager gaat het een merk als Starbucks (,,een keten'') vooral om de omzet, maar wil bijvoorbeeld de Ajax Experience aan het Rembrandtplein ('een interactieve voetbalbeleving') vooral het merk promoten. Hoe dan ook, het is totaalbeleving. Of, zoals de Heineken Experience het op zijn website omschrijft: 'See it, hear it, smell it, taste it and enjoy it'.

Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Peking versoepelt coronamaatregelen, besmettingen Shanghai lager

Onderzoek: vertrouwen particuliere beleggers weer gedaald

Gokkers slecht beschermd op Nederlandse goksites

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Oekraïne-update zaterdag, dag 94

Strategische Vragen | Werkt lucht- en raketverdediging ook tegen kernwapens?

Robot gevormd als stukje pasta rolt zelf doolhof door

Pandemieterugblik deel 2: De aangepaste OMT-adviezen

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden