DEN HAAG (AFN) - TLN, de belangenorganisatie in de transportsector, verzet zich tegen plannen van de Europese Commissie om de transportmarkt in Europa volledig open te gooien. Dat zou ,,zeer negatieve gevolgen'' hebben voor Nederlandse vervoerders, waarschuwde de organisatie dinsdag.
De verschillen in onder meer lonen tussen Nederland en Oost-Europese landen zijn nog veel te groot, waardoor oneerlijke concurrentie ontstaat. ,,Nederlandse bedrijven raken steeds meer in de verdrukking door buitenlandse bedrijven die hier ritten gaan maken'', aldus een woordvoerder van TLN.
In Europa geldt nu dat een vervoerder niet meer dan drie binnenlandse ritten in een week in het buitenland mag doen. Maar op termijn wil Brussel dit volledig vrijgeven.
Cabotageregels
Volgens TLN schiet ook de handhaving op deze zogeheten cabotageregels ernstig tekort. Daardoor hebben buitenlandse vervoerders in Nederland vrij spel. ,,Illegaal vervoer door buitenlanders werkt concurrentievervalsend waardoor Nederlandse bedrijven uit de markt worden gedrukt'', aldus de belangenbehartiger.
TLN wil dat minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) en de Tweede Kamer maatregelen nemen om het toezicht op de bestaande cabotageregels te verscherpen.