ANP17 aug '12 08:04Aangepast op 17 aug '12 08:49

TMG laat winstverwachting varen

ANP
ANP

AMSTERDAM (AFN) - Telegraaf Media Groep (TMG) heeft de advertentie-inkomsten in het afgelopen halfjaar opnieuw sterk zien dalen en ziet daarom af van zijn eerdere winstvoorspelling voor heel 2012. Dat maakteTMG vrijdag bekend.

TMG verwacht niet langer dat het genormaliseerde bedrijfsresultaat (ebitda) dit jaar op circa 50 miljoen euro zal uitkomen. Een nieuwe voorspelling werd niet gegeven.

In de eerste 6 maanden van dit jaar werd een genormaliseerd bedrijfsresultaat behaald van 16,5 miljoen euro. Dat is een daling van 15,2 miljoen euro in vergelijking met een jaar eerder. De advertentieopbrengstengingen met 10 procent omlaag, de internetopbrengsten daalden licht. De totale omzet van TMG zakte tot 282 miljoen euro, van 284 miljoen euro vorig jaar.

Hyves

Het moederbedrijf van De Telegraaf, radiozender Sky Radio en sociale netwerksite Hyves boekte in de eerste helft van het jaar een nettowinst van 8,7 miljoen euro, tegen 13,2 miljoen euro een jaar eerder.

Bij Telegraaf Media Nederland daalden de opbrengsten met 9,7 miljoen euro tot 216 miljoen euro. Bij alle krantentitels gingen de opbrengsten omlaag, maar vooral de regionale dagbladen en de huis-aan-huisbladenhadden het moeilijk.

Beter luistercijfers

Bij Sky Radio gingen de advertentieopbrengsten juist omhoog in het eerste halfjaar, dankzij betere luistercijfers. Hyves leed verlies, maar dankzij verschillende ingrepen verwacht TMG dat in de tweede jaarhelft het resultaat zal verbeteren.

Eind vorig jaar maakte TMG een strategie voor de periode tot en met 2016 bekend. Het bedrijf beschouwt 2012 daarom als een ,,transitiejaar''. De nieuwe strategie van TMG voorziet onder meer in forse kostenbesparingen, waarbij veel banen moeten verdwijnen. Volgens TMG heeft de ondernemingsraad recent een positief advies op hoofdlijnen gegeven en kan met de uitvoering van de plannen worden gestart.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen